درمان ترک پاشنه پا

۱۴۰۱/۰۷/۲۸
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

شاید همه ما این جمله که پا، قلب دوم بدن است را شنیده باشیم که نشان از اهمیت سلامت پاها است. یکی از موارد ضروری برای حفظ نرمی، زیبایی و ظاهری سالم در پاها، این است که روزانه از آن‌ها مراقبت کنیم. متأسفانه، بسیاری از ما فراموش می‌کنیم که پاهای خود را در برنامه منظم...

شاید همه ما این جمله که پا، قلب دوم بدن است را شنیده باشیم که نشان از اهمیت سلامت پاها است. یکی از موارد ضروری برای حفظ نرمی، زیبایی و ظاهری سالم در پاها، این است که روزانه از آن‌ها مراقبت کنیم. متأسفانه، بسیاری از ما فراموش می‌کنیم که پاهای خود را در برنامه منظم مراقبت از پوست خود قرار دهیم.
ممکن است با خشکی و پوسته پوسته شدن و ترک‌های عمیق در پوست پا مواجه شوید. از آنجایی که پوست ترک خورده به کفش ساییده می‌شود، حتی راه‌رفتن نیز می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، بنابراین مهم است که بدانید چگونه با خشکی و ترک پاشنه‌ها به سرعت و به طور موثر مقابله کنید.

چرا پاهایمان خشک می‌شود؟

کف پا غدد چربی ندارد و در نتیجه پوست پا به طور طبیعی خشک است و مرطوب نگه‌داشتن پاها کار راحتی نیست. در واقع خشکی پوست پا، یک مشکل رایج است و معمولاً در مناطقی که فشار یا اصطکاک زیادی وجود دارد، مانند بین انگشتان پا، سینه و روی پاشنه، رخ می‌دهد. در صورت عدم درمان، خشکی پوست ممکن است ناراحت کننده شود ولی با تامین رطوبت ضروری پوست می‌توان این مشکل را کاهش داد.

علل خشکی پا

علل ترک پاشنه پا

ترک پاشنه پا یک مشکل عمومی است و زمانی اتفاق می‌افتد که پوست پا به شدت خشک می‌شود. یکی از دلایل احتمالی آن ممکن است کمبود رطوبت باشد. لایه‌های خشک پوست، سفت می‌شوند و به پینه‌های ضخیم تبدیل می‌شوند، که در نهایت می‌توانند ترک بخورند. همچنین فشار یا اصطکاک شدید روی پاها، باعث ترک خوردن پاشنه‌های پا می‌شود که اغلب دلیل آن ناشی از ایستادن طولانی مدت است.
سایر عوامل مؤثر عبارتند از:

  • مرطوب نگه داشتن طولانی مدت پا
  • حمام یا دوش گرفتن بیش از حد طولانی و داغ
  • استفاده از صابون‌های خشن و خشک کننده
  • شرایط آب و هوایی سخت
  • پوشیدن کفش با کفی نازک یا پشت باز
  • پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند

درمان ترک پاشنه پا

برای درمان موثر، پوست خشک را به آرامی ‌از روی پوست و پینه‌های روی پوست پا، لایه‌برداری کنید. به طور منظم از لایه‌بردارهای خشن استفاده نکنید زیرا می‌توانند پوست شما را بیشتر خشک کنند. در عوض، اسکراب‌های ملایم بدن یا پا را طبق دستور استفاده کنید.
به محض اینکه لایه‌برداری را تمام کردید، یک لایه ضخیم از وازلین را روی پاشنه پا بمالید. سپس یک جفت جوراب نخی بپوشید تا وازلین بر روی پوست باقی بماند. جنس پنبه‌ای جوراب به پوست پای شما اجازه تنفس می‌دهد.
وازلین برای کمک به آبرسانی مجدد پوست خشک، یک سد محافظ ایجاد می‌کند. همچنین به محافظت از پاشنه در برابر خشکی بیشتر و ترک خوردن کمک می‌کند. بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید تا رطوبت دوباره پوست تامین شود و از روند بازسازی طبیعی پوست در هنگام خواب محافظت گردد. اگر در طول روز از وازلین استفاده می‌کنید، برای کمک به محافظت از انگشتان پا و کاهش اصطکاک و مالش در حین راه‌رفتن، وازلین را روی نواحی مشکل دار بمالید تا انگشتان پا به هم نچسبند یا به هم ساییده نشوند.
توصیه می‌شود همیشه برای مشاوره و علل بیماری‌های پوستی با یک متخصص پوست مشورت کنید.

لایه برداری ملایم

توصیه هایی برای مراقبت روزانه از پوست پا

مراقبت روزانه از پوست یک راه عالی برای کمک به محافظت از پاشنه پا است.
از صابون‌های خشن استفاده نکنید
صابون‌های به شدت معطر یا حاوی مواد شیمیایی قوی، خشن هستند که ممکن است پوست را بیشتر خشک کنند. بهتر است یک پاک‌کننده ملایم و بدون تحریک (مثل شامپو بدن) را امتحان کنید.

اسکراب نکنید
گاهی اوقات استفاده ‌از سوهان پا و آن هم بصورت ملایم، برای از بین‌بردن پوست سخت پاشنه پا، مفید است. شستشوی بیش از حد پاشنه‌های خشک و ترک خورده می‌تواند مشکل را بدتر کند. پس از برداشتن پوسته سخت، با استفاده از مرطوب‌کننده مناسب، رطوبت را به پاشنه پا بازگردانید، این کار باعث مرطوب شدن و بهبود خشکی پوست می‌شود.

اسکراب

از پاشنه‌های ترک خورده محافظت کنید
هنگامی‌ که پاشنه‌های ترک خورده دارید، از آنها محافظت ‌کنید. این ناحیه را کاملا تمیز نگه دارید و به آن وازلین بمالید. این کار به ایجاد یک سد محافظ روی سطح پوست کمک می‌کند تا پوست خشک را مرطوب کند.

جلوگیری از ترک پاشنه پا

رعایت نکات مراقبت از پوست روزانه پا، می ‌تواند از ترک پاشنه پا جلوگیری کند. با این حال، اگر مستعد ترک پاشنه پا هستید، نکات زیر ممکن است به شما کمک کند:

  • با کفش‌های خود جوراب بپوشید تا اصطکاک را کاهش دهید.
    جوراب‌های نخی برای تنفس پوست شما عالی هستند. آنها عرق و رطوبت را جذب می‌کنند، که باعث می‌شود اصطکاک کاهش یابد و ممکن است به جلوگیری از خشک شدن پوست پاهای شما نیز کمک کند. از پوشیدن جوراب‌های ساخته شده از پشم یا مواد مصنوعی که می‌توانند پوست را تحریک کرده و باعث خشکی شوند، خودداری کنید.
جوراب نخی
  • کفش مناسب بپوشید.
    در تابستان پوشیدن کفش‌های پشت باز و یا صندل وسوسه‌انگیز است، با این حال ممکن است بدلیل نداشتن تکیه‌گاه پا، باعث ایجاد اصطکاک بیشتر در حین حرکت شوند. اگر مستعد ترک پاشنه پا هستید، از پوشیدن چنین کفش‌هایی برای مدت طولانی خودداری کنید. همچنین، حتماً کفش‌هایتان را با فصل هماهنگ کنید؛ اگر وقتی هوا سرد است دمپایی یا صندل بپوشید، پاشنه‌هایتان در معرض عواملی قرار می‌گیرد که ممکن است باعث خشکی شود. کفش مناسب آب و هوا را برای جلوگیری از ترک پاشنه پا انتخاب کنید.
کفش راحت و مناسب

حرف آخر

توصیه‌های موجود در این مقاله به منزله توصیه پزشکی نیست. پس درصورتی که علائم حادی مشاهده می‌کنید با پزشک خود مشورت نمایید.

استاندارد ملی

بارها این جمله را شنیده‌ایم که این کالا نشانه استاندارد دارد و خرید آن و استفاده از آن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. استاندارد در لغت به معنی نظم، قاعده و قانون است اما در مفهوم دقیق‌تر و علمی‌تر به نظمی مبتنی بر نتایج ثابت گفته می‌شود که به صورت مقررات علمی و معتبر برای بهبود...

۱۴۰۲/۰۷/۲۳
1 دقیقه
ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای شستشوی مو

شستن مو علاوه بر تمیزکردن موها، می‌تواند یک روش پیشگیرانه و حتی درمانی باشد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از شستشوی موی خود لذت ببرید بدون اینکه نگران آسیب دیدن آن باشید، این مقاله را بخوانید. بایدهای شامپو کردن مو نکته مهم: هرگز آب را به بطری اصلی شامپو، اضافه نکنید. این کار بسیار خطرناک...

۱۴۰۲/۰۱/۱۱
2 دقیقه
ادامه مطلب

هشت نکته برای خانه‌تکانی

اگر می‌خواهید کارهای خانه‌تکانی را برنامه‌ریزی کنید و یا احساس می‌کنید خانه‌تان شدیداً به مرتب کردن نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را برای انجام سریع و مرتب کارهایتان بخوانید. شاید بهترین زمان برای شروع انجام مقدمات خانه‌تکانی، بهمن ماه باشد. انجام خانه‌تکانی به تنهایی کاری بسیار سخت و گاهی گیج‌کننده است. پس بهتر است...

۱۴۰۱/۱۱/۲۵
3 دقیقه
ادامه مطلب
مشاهده همه مقالات