ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات

۱۴۰۱/۰۴/۰۴
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

سالانه نزدیک به ۴۸ میلیون نفر به دلیل مواد غذایی آلوده به میکروب‌های بیماری‌زا دچار علائم بیماری گوارشی از جمله اسهال و استفراغ می‌شوند. بیشتر افراد می‌دانند که مواد غذایی حیوانی باید با دقت شستشو و نگهداری شوند تا از بیماری جلوگیری شود، اما میوه و سبزیجات نیز می‌توانند عامل شیوع بیماری‌ها باشند. در سال‌های...

سالانه نزدیک به ۴۸ میلیون نفر به دلیل مواد غذایی آلوده به میکروب‌های بیماری‌زا دچار علائم بیماری گوارشی از جمله اسهال و استفراغ می‌شوند. بیشتر افراد می‌دانند که مواد غذایی حیوانی باید با دقت شستشو و نگهداری شوند تا از بیماری جلوگیری شود، اما میوه و سبزیجات نیز می‌توانند عامل شیوع بیماری‌ها باشند. در سال‌های اخیر، شیوع گسترده بیماری های ناشی از میوه‌ها و سبزیجات آلوده از جمله اسفناج، طالبی، گوجه‌فرنگی و کاهو گزارش شده است.

به عنوان مثال آیا می‌دانستید که هپاتیت A با گوجه فرنگی، کاهو و تمشک خرد شده مرتبط است؟

محصولات تازه می‌توانند از راه‌های مختلف آلوده شوند. در طی رشد، محصولات ممکن است توسط حیوانات، مواد مضر موجود در خاک یا آب و یا بهداشت ضعیف کارگران آلوده شوند. پس از برداشت نیز محصول با دست‌های زیادی تماس پیدا می‌کند که خطر آلودگی را افزایش می‌دهد. حتی ممکن است پس از خرید محصول، در حین تهیه غذا یا از طریق نگهداری نامناسب نیز آلودگی رخ دهد.

 

 

چه گروه‌هایی بیشتر در خطرند

هر کسی ممکن است دچار مسمومیت غذایی شود، اما گروه‌های خاص بیشتر احتمال دارد بیمار شده یا به بیماری‌های جدی‌تری مبتلا شوند. این گروه‌ها عبارتند از:

  • بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر
  • کودکان کمتر از ۵ سال
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا داروهایی مصرف می‌کنند که توانایی بدن را برای مبارزه با میکروب‌ها و بیماری‌ها کاهش می‌دهد، برای مثال، افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های کبدی یا کلیوی، ایدز یا سرطان.
  • افراد باردار

اگر شما یا فردی که از او مراقبت می‌کنید احتمال بیشتری برای ابتلا به مسمومیت غذایی دارید، مهم است که در هنگام شستشوی میوه‌ها و سبزیجات اقداماتی را برای جلوگیری از انتقال بیماری انجام دهید.

 

 

اصول ضدعفونی سبزی و میوه‌ها

با رعایت نکات زیر محصولاتی که تازه مصرف می‌شوند را با روش اصولی ضدعفونی کنید.

  1. قبل و بعد از تهیه محصولات تازه، دست‌های خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشویید.
  2. اگر قبل از غذا خوردن یا دست زدن به آن آسیب‌دیدگی یا له شدگی رخ داد، قبل از تهیه یا خوردن، این قسمت‌ها را جدا کنید.
  3. محصول را قبل از پوست کندن بشویید، تا آلودگی و باکتری از چاقو به میوه یا سبزی منتقل نشود.
  4. از یک برس سبزیجات تمیز برای تمیز کردن محصولات سفت مانند خربزه و خیار استفاده کنید.
  5. بیرونی‌ترین برگ‌های کاهو یا کلم را حذف کنید.
  6. یکی از روش‌های زیر را برای شستشو انتخاب کنید:
  • سبزیجات خام را در آب داغ یا آب داغ با نمک بشویید.
  • شاید شما هم در مورد ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات خام مخصوصا سبزی خوردن و کاهو با مایع ظرف و یا صابون شنیده‌اید. اگر از این مواد برای تمیز کردن سبزیجات خام استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که باقی مانده مایع ظرف و یا صابون روی سطح نیز به خوبی تمیز شود. شستن چنین لکه‌ها و ذرات صابون دشوار است. لکه‌های صابون اغلب بر روی بشقاب‌ها، حتی پس از شستن آنها، قابل مشاهده است. همین امر در مورد سبزیجات نیز صادق است. در واقع، پاک کردن صابون از سطح سبزیجات دشوارتر است.
  • پیشنهاد شرکت بهداشتی دکتر عبیدی به شما، استفاده از محلول ضدعفونی کننده سبزیجات افروز است. این محصول قادر است تمام میکروب‌ها و آلودگی‌های روی میوه و سبزیجات را از بین ببرد. فقط کافی است یک قاشق چایخوری از آن را در ۸ لیوان(۲ لیتر) آب ریخته، میوه و سبزیجات را پس از شستشوی اولیه(شستن گل و آلودگی های قابل مشاهده) به مدت ۱۰ دقیقه در این محلول قرار دهید و سپس آبکشی کنید و با اطمینان مصرف نمایید.
  1. محصولاتی که دارای لایه‌ها و سطوح بیشتری هستند را می‌توانید با چرخاندن در یک ظرف آب و محلول ضدعفونی کننده، کاملاً تمیز کنید.
  2. پس از اتمام شستشو، بهتر است محصولات را با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید تا احتمال باقی ماندن آلودگی را کاهش داده و زمان ماندگاری محصول را افزایش دهید.

 

حرف آخر

رعایت بهداشت مواد غذایی یک عادت بهداشتی مهم است. شستن محصولات تازه به کاهش میکروب‌ها و آلودگی‌های بیماری زا کمک می کند. البته همه‌گیری کرونا باعث شده است که بسیاری از مردم به دنبال روش‌های شستشو و ضدعفونی صحیح باشند.

میوه‌ها و سبزیجات منبع مهمی از مواد مغذی سالم هستند و زمانی که شستشو به روش صحیح انجام می‌شود، نباید از مصرف آنها غافل شد.

استاندارد ملی

بارها این جمله را شنیده‌ایم که این کالا نشانه استاندارد دارد و خرید آن و استفاده از آن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. استاندارد در لغت به معنی نظم، قاعده و قانون است اما در مفهوم دقیق‌تر و علمی‌تر به نظمی مبتنی بر نتایج ثابت گفته می‌شود که به صورت مقررات علمی و معتبر برای بهبود...

۱۴۰۲/۰۷/۲۳
1 دقیقه
ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای شستشوی مو

شستن مو علاوه بر تمیزکردن موها، می‌تواند یک روش پیشگیرانه و حتی درمانی باشد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از شستشوی موی خود لذت ببرید بدون اینکه نگران آسیب دیدن آن باشید، این مقاله را بخوانید. بایدهای شامپو کردن مو نکته مهم: هرگز آب را به بطری اصلی شامپو، اضافه نکنید. این کار بسیار خطرناک...

۱۴۰۲/۰۱/۱۱
2 دقیقه
ادامه مطلب

هشت نکته برای خانه‌تکانی

اگر می‌خواهید کارهای خانه‌تکانی را برنامه‌ریزی کنید و یا احساس می‌کنید خانه‌تان شدیداً به مرتب کردن نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را برای انجام سریع و مرتب کارهایتان بخوانید. شاید بهترین زمان برای شروع انجام مقدمات خانه‌تکانی، بهمن ماه باشد. انجام خانه‌تکانی به تنهایی کاری بسیار سخت و گاهی گیج‌کننده است. پس بهتر است...

۱۴۰۱/۱۱/۲۵
3 دقیقه
ادامه مطلب
مشاهده همه مقالات