ضدعفونی‌کردن یخچال

۱۴۰۱/۰۷/۲۵
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

ضدعفونی‌کردن و تمیز نگه‌داشتن یخچال نه تنها باید به دلایل بهداشتی انجام شود بلکه برای بهبود عملکرد آن نیز مهم است. این کار از ایجاد کپک و بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند. فریزر نیز باید به طور منظم یخ‌زدایی شود تا از تجمع یخ جلوگیری شود. مراحل تمیز کردن و ضدعفونی کردن یخچال   چند وقت...

ضدعفونی‌کردن و تمیز نگه‌داشتن یخچال نه تنها باید به دلایل بهداشتی انجام شود بلکه برای بهبود عملکرد آن نیز مهم است. این کار از ایجاد کپک و بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند. فریزر نیز باید به طور منظم یخ‌زدایی شود تا از تجمع یخ جلوگیری شود.

مراحل تمیز کردن و ضدعفونی کردن یخچال

  1. یخچال را یخ‌زدایی کنید
    در صورت لزوم یخچال را از برق بکشید تا یخ‌زدایی شود. اگر نیازی به یخ‌زدایی ندارد، برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، تمیز کردن یخچال را در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهید.
یخ‌زدایی یخچال

  1. محتویات یخچال را خارج کنید
    مواد موجود را از یخچال بیرون بکشید و تاریخ انقضا و سلامت آنها را بررسی کنید. بطری‌ها و ظروف را اگر چسبناک هستند یا قطراتی روی آن‌ها وجود دارد، با پارچه مرطوب پاک کنید. هر چیزی را که بوی بد می‌دهد، یا تاریخ انقضای آن گذشته دور بریزید. مواد غذایی سالم را تا پایان مراحل تمیز کردن، در جای خنک نگه دارید.
  2. تمام قفسه‌ها و کشوها را بشویید
    کشوها و قفسه‌هایی که قابلیت جابجایی دارند را بیرون بیاورید و آنها را در سینک، با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید. قفسه‌ها یا کشوهای شیشه‌ای سرد را زیر آب داغ قرار ندهید زیرا ممکن است ترک بخورند. زمان بدهید تا به دمای اتاق برسند.
    داخل یخچال را می‌توانید با محلول پاک کننده و ضدعفونی کننده چندمنظوره ۳ در ۱ افروز پاک کنید. فراموش نکنید که داخل درهای یخچال و کشوهایی را که قابل جدا کردن نیستند، تمیز کرده و سپس با یک حوله تمیز، خشک کنید.
    در آخر قفسه‌ها، کشوها و غذاها را به داخل یخچال برگردانید. قبل از این کار، ظروف غذا و نوشیدنی را با آب و شوینده بشویید.
    پس از اتمام نظافت، دست‌های خود را با آب و مایع دستشویی بشویید.
    توجه به این نکته مهم است که همه این کارها باید در عرض دو ساعت انجام شود زیرا مواد غذایی را نباید بیش از دو ساعت خارج از یخچال، نگه داشت.
    به طور کلی برای تمیز کردن فضای داخلی دستگاه توصیه می‌شود از مواد شوینده ای که ممکن است مواد مضر یا بوی روی غذا را منتشر کنند، استفاده نکنید. محصول افشانه چندمنظوره ۳ در ۱ افروز فاقد مواد مضر بوده و دارای مواد ضدعفونی‌کننده بی‌خطر می‌باشد و همچنین می‌تواند بوهای نامطبوع را نیز از بین ببرد، پس از مصرف آن، می‌توانید تفاوت را احساس کنید.

تمیز کردن قفسه‌های یخچال

 

چند وقت یکبار یخچال خود را تمیز کنید؟

این مورد به میزان غذاهای نگهداری شده و بازکردن درب یخچال برمی‌گردد. بعد از نگهداری مواد غذایی در حجم بالا، یخچال خود را تمیز و ضدعفونی کنید تا مطمئن شوید که از مواد باقی‌مانده استفاده می‌شود و بدانید که چه چیزهایی در آن وجود دارد. مورد دیگری که بهتر است یخچال خود را تمیز و ضدعفونی کنید، موارد قطعی برق است که ممکن است دو ساعت یا بیشتر طول بکشد.

نحوه تمیز کردن بیرون یخچال

با تمیز کردن قسمت بیرونی یخچال، به آشپزخانه جلوه ویژه‌ای می‌دهید. به سادگی با یک پارچه و پاک کننده چند منظوره سطح بیرونی یخچال را از چربی، لکه ها، جای انگشت و گرد و خاک پاک کنید. به یاد داشته باشید که گاهی اوقات، قسمت بالای یخچال را نیز پاک کنید. اگرچه این منطقه ممکن است ردی از اثر انگشت و چربی نباشد اما گرد و غبار می‌تواند به مرور زمان در این ناحیه جمع شود.

نظافت بیرون یخچال

 

نحوه تمیز کردن آب سردکن یخچال

برای لذت بردن از آب تازه، فیلتر شده و خنک از یخچال، هر از چندگاهی آب سردکن را به خوبی تمیز کنید. قبل از تمیز‌کردن باید به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید. سیستم‌ها از مدلی به مدل دیگر متفاوت هستند و کتابچه راهنمای محصول، اغلب منبع خوبی برای دستورالعمل‌های خاص و همچنین اطلاعاتی برای عیب‌یابی است. همچنین در دفترچه راهنما، برنامه‌ریزی تعویض فیلتر و یخ‌ساز را نیز بررسی کنید. تعویض فیلتر طبق زمان توصیه شده، به حفظ وضعیت دستگاه پخش کننده و یخ ساز کمک می‌کند.

سینی پخش‌کننده آب مستعد انواع لکه‌ها مخصوصاً آب است. برای تمیز کردن آن، سینی را با یک اسپری چندمنظوره پاک و سپس خشک کنید. اگر سینی قابل جابجایی است، آن را بیرون آورده و در سینک آن را بشویید.

پاکسازی یخچال

 

حرف آخر

چرا استفاده از چندمنظوره ایمن‌تر است؟

استفاده از یک محصول آماده بسیار ایمن‌تر و موثرتر از ترکیب چند ماده است. ممکن است شما هم توصیه‌هایی مبنی بر ترکیب مواد برای تمیزی بهتر شنیده باشید اما هرگز سفید‌کننده را با موادی مانند آمونیاک یا محصولات شوینده مبتنی بر آمونیاک مخلوط نکنید، زیرا بخار حاصل از آن می‌تواند سمی‌ و خطرناک باشد.

استاندارد ملی

بارها این جمله را شنیده‌ایم که این کالا نشانه استاندارد دارد و خرید آن و استفاده از آن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. استاندارد در لغت به معنی نظم، قاعده و قانون است اما در مفهوم دقیق‌تر و علمی‌تر به نظمی مبتنی بر نتایج ثابت گفته می‌شود که به صورت مقررات علمی و معتبر برای بهبود...

۱۴۰۲/۰۷/۲۳
1 دقیقه
ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای شستشوی مو

شستن مو علاوه بر تمیزکردن موها، می‌تواند یک روش پیشگیرانه و حتی درمانی باشد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از شستشوی موی خود لذت ببرید بدون اینکه نگران آسیب دیدن آن باشید، این مقاله را بخوانید. بایدهای شامپو کردن مو نکته مهم: هرگز آب را به بطری اصلی شامپو، اضافه نکنید. این کار بسیار خطرناک...

۱۴۰۲/۰۱/۱۱
2 دقیقه
ادامه مطلب

هشت نکته برای خانه‌تکانی

اگر می‌خواهید کارهای خانه‌تکانی را برنامه‌ریزی کنید و یا احساس می‌کنید خانه‌تان شدیداً به مرتب کردن نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را برای انجام سریع و مرتب کارهایتان بخوانید. شاید بهترین زمان برای شروع انجام مقدمات خانه‌تکانی، بهمن ماه باشد. انجام خانه‌تکانی به تنهایی کاری بسیار سخت و گاهی گیج‌کننده است. پس بهتر است...

۱۴۰۱/۱۱/۲۵
3 دقیقه
ادامه مطلب
مشاهده همه مقالات