بهداشت نگهداری از حیوانات خانگی

۱۴۰۰/۱۱/۱۳
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

بدون توجه به اینکه نگهداری حیوانات در خانه تا چه میزان بهداشتی و صحیح است اما توصیه می‌کنیم درصورتی که تصمیم به میزبانی از حیوانات در محیط مسکونی خود گرفته‌اید با اصول بهداشتی نگهداری آنها بیشتر آشنا شوید تا محیط زندگی خود و حیوانتان را تا حد مطلوبی تمیز و ضدعفونی نگه دارید. حفظ بهداشت...

بدون توجه به اینکه نگهداری حیوانات در خانه تا چه میزان بهداشتی و صحیح است اما توصیه می‌کنیم درصورتی که تصمیم به میزبانی از حیوانات در محیط مسکونی خود گرفته‌اید با اصول بهداشتی نگهداری آنها بیشتر آشنا شوید تا محیط زندگی خود و حیوانتان را تا حد مطلوبی تمیز و ضدعفونی نگه دارید.

حفظ بهداشت و سلامت حیوانات خانگی با شماست

وقتی تصمیم می‌گیرید از یک حیوان خانگی نگهداری کنید، جوانب کار را بسنجید. حیوان خانگی نیاز به مراقبت دارد. با حضور حیوان خانگی تمام یا بخشی از محیط خانه شما به محیط زندگی او تبدیل می‌شود پس بهداشت و سلامت او نیز بر سلامت شما و بهداشت محیط زندگیتان تاثیرگذار خواهد بود.

حیوانات خانگی نیز بیمار می‌شوند. می‌توانند آلوده به ویروس شده، باکتری‌ ها را جذب کنند و یا میزبان انگل ها شوند.  بهتر است با رعایت نکاتی که در این مقاله به آنها پرداخته ایم، از بیماری آنها پیشگیری کنید. سعی کنید بطور منظم با دامپزشک در ارتباط باشید و معاینات را طبق برنامه انجام دهید. حیوانات خانگی باید به طور منظم واکسینه شوند، بهترین راهنمایی برای زمان واکسیناسیون سگ، گربه و سایر حیوانات را از دامپزشک بگیرید.

ریزش مو

بزرگترین چالش برای دارندگان حیوان خانگی، کنترل ریزش موی آنها در خانه است. برس زدن منظم، میزان موهای ریخته شده را کم می‌کند. در حالت ایده‌آل، باید حیوان خانگی خود را چند بار در هفته برس بزنید. برس زدن را سریع انجام دهید، تا موها روی برس جمع شده و در داخل خانه نریزند. در صورت امکان، حیوان خانگی خود را بیرون از خانه برس بکشید تا بعد از آن نیازی به جارو کشیدن نباشد. با مشاوره دامپزشک، مطمئن شوید که ابزار مناسبی را برای شانه زدن حیوان خانگی خود انتخاب کرده‌اید. علاوه بر این برس زدن منظم گربه، مشکلات سلامتی مرتبط با مو، مانند یبوست ناشی از بلع مو را نیز کاهش می‌دهد.

حمام کردن

گربه‌ها خود را تمیز می‌کنند مگر اینکه بیمار یا مسن باشند اما توصیه می‌شود بسته به نژاد، در دوره‌های مشخصی حمام شوند. سگ‌ها را نباید بیش از یک بار در ماه حمام کرد، مگر اینکه کثیفی یا گل و لای و آلودگی آنها قابل مشاهده باشد. حمام کردن بیش از حد چربی‌های طبیعی پوست حیوان خانگی را کم می‌کند.

اسباب بازی و ظرف غذای کثیف

همانطور که شما نمی‌خواهید در یک ظرف لزج یا کثیف غذا بخورید، حیوان خانگی هم به این موضوع حساس است. مطالعات نشان داده است که ظرف غذای سگ در مقایسه با اسفنج و سینک آشپزخانه و جای مسواک، میکروب بیشتری دارد! تمیز نگه داشتن ظرف‌ها و اسباب بازی‌ها برای سلامتی و شادی حیوان خانگی مهم است. برای تمیز کردن اسباب بازی‌ها و ظرف‌ها موارد زیر را انجام دهید:

  • در یک ظرف پلاستیکی، مقدار مناسبی محلول ضدعفونی‌کننده چندمنظوره افروز را به ۱۰ برابر آب اضافه کنید و هم بزنید.
  • ظرف‌های حیوان خانگی و اسباب بازی‌های پلاستیکی را به محلول ضدعفونی‌کننده رقیق شده، اضافه کنید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورند.
  • بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اسباب بازی‌ها و ظروف را آبکشی کنید و اجازه دهید خشک شوند.

پیشگیری از بیماری حیوان خانگی

باید بدانید که میکروب‌ها در کجای محیط زندگی حیوان خانگی، کمین می‌کنند. به خصوص زمانی که حیوان خانگی در حال بهبودی است و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. محلول ضدعفونی کننده سطوح افروز برای ضدعفونی سطوح سخت و بدون تخلخل مانند ورودی خانه و کف و محلول ضدعفونی کننده چندمنظوره افروز برای لوازم جانبی مانند جعبه‌ها، ظروف غذا و اسباب بازی‌ها بسیار مناسب است. به یاد داشته باشید وسایل را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در محلول رقیق شده ضدعفونی کننده خیس کنید، سپس با آب بشویید و خشک کنید.

بعضی میکروب‌ها می‌توانند برای مدت طولانی در محیط زنده بمانند. این نکته به ویژه در جایی که حیوانات ما دائماً درحال ورود و خروج هستند، حائز اهمیت است. این عمل را برای حفظ سلامت حیوان خانگی و خودتان به بخشی از برنامه روزانه خود تبدیل کنید.

چگونه محل زندگی حیوانات را پاکسازی کنیم؟

دوزیستان، خزندگان و پرندگان نیز جز حیوانات خانگی محبوب هستند. محیط آنها نیز باید به طور مرتب تمیز شود، تا سالم بمانند. این حیوانات نیاز به مراقبت ویژه دارند، زیرا می‌توانند حامل باکتری‌های بیماری‌زا مانند شیگلا یا سالمونلا باشند. برای جلوگیری از انتشار این میکروب‌ها، قفس‌ و محل زندگی آنها را روزانه تمیز و ضدعفونی کنید. قفس را در سینک آشپزخانه نشویید؛ بهتر است از وان حمام استفاده کنید.

تمیز کردن آثار حیوانات خانگی:

مو

با محصولات پاک کننده امروزی، کنترل موی حیوانات خانگی کار آسانی است:
• از دستمال سایز بسیار بزرگ برای تمیز کردن سریع موهای حیوانات خانگی از چوب‌های سخت و کاشی کف استفاده کنید. از لبه‌های اتاق شروع و به سمت مرکز تمیز کنید.
• برای راه پله‌ها از دستمال اندازه معمولی استفاده کنید. از پله بالایی شروع کنید و همانطور که از پله‌ها پایین می‌روید، دستمال را در دست خود تغییر دهید تا قسمت تمیزی برای گرفتن موهای حیوان خانگی، گرد و غبار و مواد حساسیت زا داشته باشید.

لکه‌های ادرار

گاهی اوقات حیوان خانگی شما روزهای سختی دارد یا شاید یک توله سگ کوچک تازه وارد خانه شما شود، پس احتمال خرابکاری وجود دارد:
• در کف‌های سخت و بدون تخلخل، ابتدا ادرار اضافی را با یک حوله پاک کنید. روی لکه مستقیماً پاک کننده ادرار اسپری کنید تا کاملاً پوشانده شود. ۵ دقیقه صبر کنید، سپس با آب بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید.
• روی فرش‌ یا تشک‌، ابتدا ادرار اضافی را با یک پارچه جاذب خشک، پاک کنید. پاک کننده ادرار را مستقیماً روی لکه اسپری کنید تا کاملاً پوشانده شود. ۳ دقیقه صبر کنید، سپس با یک پارچه مرطوب تمیز پاک کنید و تا زمانی که کاملا خشک شود از افراد و حیوانات خانگی دور نگه دارید. به یاد داشته باشید، همیشه قبل از استفاده، ثبات رنگ را روی یک قسمت پنهان آزمایش کنید.
• بر روی کاشی‌ها و فضای باز، ابتدا سطوح را با شلنگ آبکشی کنید تا کثیفی‌ها و زباله‌های اضافی پاک شوند. پاک‌کننده ادرار با فرمول خاص را مستقیماً روی ناحیه لکه دار یا بدبو اسپری کنید و اجازه دهید در هوا خشک شود.

آثار غیرقابل مشاهده

برخی از حیوانات، به ویژه گربه‌ها، تمایل دارند روی سطوحی که غذا آماده یا خورده می‌شود، راه بروند. چه به حیوان خانگی خود اجازه دهید روی پیشخوان باشد چه نه، ممکن است پنجه هایی که روی زمین راه رفته‌اند، سطوح آماده سازی غذا را لمس کنند. حتی اگر ردی از شن و ماسه نمی‌بینید، همیشه قبل و بعد از گذاشتن غذا روی پیشخوان، پیشخوان ها را با دستمال یا حوله کاغذی و محلول ضدعفونی‌کننده سطوح افروز پاک کنید. تخته‌های برش، چاقوهای و سایر ابزارهای آماده سازی غذا را در داخل کمدها و کشوها نگه دارید.

حرف آخر

ارتباط با حیوانات اثرات مثبت زیادی برای افراد دارد، با این حال برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری مشترک بین انسان و حیوانات، شستن دست‌ها با آب و صابون پس از نوازش، غذا دادن، دست زدن یا هر گونه تماس دیگر با حیوانات یا محل زندگی آنها ضروری است.
همیشه به یاد داشته باشید که همه محصولات پاک‌کننده و ضدعفونی کننده را دور از دسترس کودکان، حیوانات خانگی و بزرگسالان با نیازهای ویژه مانند مبتلایان به آلزایمر قرار دهید.

استاندارد ملی

بارها این جمله را شنیده‌ایم که این کالا نشانه استاندارد دارد و خرید آن و استفاده از آن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. استاندارد در لغت به معنی نظم، قاعده و قانون است اما در مفهوم دقیق‌تر و علمی‌تر به نظمی مبتنی بر نتایج ثابت گفته می‌شود که به صورت مقررات علمی و معتبر برای بهبود...

۱۴۰۲/۰۷/۲۳
1 دقیقه
ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای شستشوی مو

شستن مو علاوه بر تمیزکردن موها، می‌تواند یک روش پیشگیرانه و حتی درمانی باشد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از شستشوی موی خود لذت ببرید بدون اینکه نگران آسیب دیدن آن باشید، این مقاله را بخوانید. بایدهای شامپو کردن مو نکته مهم: هرگز آب را به بطری اصلی شامپو، اضافه نکنید. این کار بسیار خطرناک...

۱۴۰۲/۰۱/۱۱
2 دقیقه
ادامه مطلب

هشت نکته برای خانه‌تکانی

اگر می‌خواهید کارهای خانه‌تکانی را برنامه‌ریزی کنید و یا احساس می‌کنید خانه‌تان شدیداً به مرتب کردن نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را برای انجام سریع و مرتب کارهایتان بخوانید. شاید بهترین زمان برای شروع انجام مقدمات خانه‌تکانی، بهمن ماه باشد. انجام خانه‌تکانی به تنهایی کاری بسیار سخت و گاهی گیج‌کننده است. پس بهتر است...

۱۴۰۱/۱۱/۲۵
3 دقیقه
ادامه مطلب
مشاهده همه مقالات