حقایقی در مورد آزمایش بر روی حیوانات

۱۴۰۱/۰۳/۱۸
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

هر سال بیش از ۱۰۰ میلیون حیوان از جمله موش، موش صحرایی، قورباغه، سگ، گربه، خرگوش، همستر، خوکچه هندی، میمون، ماهی و پرندگان در آزمایشگاه‌های ایالات متحده آمریکا برای درس‌های زیست‌شناسی، آموزش پزشکی و آزمایشات شیمیایی، دارویی، غذایی و آرایشی کشته می‌شوند. برخی از آنها قبل از مرگ مجبور به استنشاق دودهای سمی می‌شوند، برخی...

هر سال بیش از ۱۰۰ میلیون حیوان از جمله موش، موش صحرایی، قورباغه، سگ، گربه، خرگوش، همستر، خوکچه هندی، میمون، ماهی و پرندگان در آزمایشگاه‌های ایالات متحده آمریکا برای درس‌های زیست‌شناسی، آموزش پزشکی و آزمایشات شیمیایی، دارویی، غذایی و آرایشی کشته می‌شوند. برخی از آنها قبل از مرگ مجبور به استنشاق دودهای سمی می‌شوند، برخی دیگر ساعت‌ها در دستگاه‌های مخصوص بی‌حرکت می‌مانند، جمجمه برخی سوراخ می‌شود و برخی دیگر پوستشان می‌سوزد یا نخاعشان خرد می‌شود. علاوه بر عذاب آزمایش‌های واقعی در آزمایشگاه‌ها، حیوانات از هر چیزی که برایشان طبیعی و مهم است نیز محروم می‌شوند. آنها در قفس‌ محبوس هستند، از نظر اجتماعی منزوی می‌شوند و از نظر روانی آسیب می‌بینند. در آزمایشگاه‌ها با حیوانات مانند تجهیزات آزمایشگاهی یکبار مصرف، رفتار می‌شود.

 

چه استدلال‌هایی علیه آزمایش بر روی حیوانات وجود دارد؟

بسیاری از آزمایشاتی که روی حیوانات انجام می شود بیهوده، غیر ضروری و غیرقابل اعتماد هستند.
اکثر آزمایش‌های حیوانی به بهبود سلامت انسان کمک نمی‌کند و نقشی که آزمایش‌های حیوانی در بیشتر پیشرفت‌های پزشکی ایفا می‌کند، مورد تردید است. محققان دریافته‌اند که درمان‌های پزشکی که با استفاده از حیوانات، پیش رفته است به ندرت قابل تعمیم به انسان هستند. مثلا حداقل ۸۵ واکسن ایدز (HIV ) در مطالعات حیوانی موفقیت آمیز بوده است، اما تمام آنها در محافظت از انسان شکست خورده‌اند و از ابتلای انسان به ایدز جلوگیری نمی‌کردند.
همچنین بیماری‌هایی که به طور مصنوعی در حیوانات آزمایشگاه ایجاد می‌شوند، چه موش باشند و چه میمون، هرگز با بیماری‌هایی که به طور طبیعی در انسان رخ می دهد، یکسان نیستند.

برای تست محصولات آرایشی چه آزمایش‌هایی روی حیوانات انجام می‌شود؟

آزمایش‌های تحریک پوست و چشم که در آن بدون هیچ گونه مسکن، مواد شیمیایی بر روی پوست تراشیده شده مالیده می‌شوند یا به داخل چشم خرگوش‌ها ریخته می‌شوند، این آزمایش‌های تهاجمی ‌اغلب بر روی خرگوش، موش، خوکچه هندی و موش صحرایی انجام می‌شود.
در بعضی آزمایش‌ها دوزهای مواد شیمیایی را از طریق تغذیه اجباری و مکرر، به موش‌ها می‌خورانند. این آزمایش‌ها هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا محققان بتوانند به دنبال علائم بیماری عمومی ‌یا خطرات سلامتی خاص مانند سرطان یا نقص مادرزادی باشند. در آزمایش‌های «دوز کشنده» که به طور گسترده محکوم شده‌اند، موش‌ها مجبور می‌شوند مقادیر زیادی از مواد شیمیایی را ببلعند تا دوزی که باعث مرگ می‌شود، مشخص شود.
در پایان این آزمایش‌ها، حیوانات معمولاً با خفگی، شکستن گردن یا بریدن سر کشته می‌شوند. در ایالات متحده، درصد زیادی از حیوانات مورد استفاده در چنین آزمایش‌هایی (مانند موش‌های صحرایی و موش‌های آزمایشگاهی) در آمار رسمی ‌شمارش نمی‌شوند و تحت قانون رفاه حیوانات، هیچ حمایتی دریافت نمی‌کنند.

نظارت و مقررات

با وجود جانوران بی‌شماری که هر ساله در آزمایشگاه‌ها در سراسر جهان کشته می‌شوند، اکثر کشورها اقدامات نظارتی کافی را برای محافظت از حیوانات در برابر رنج و ناراحتی یا جلوگیری از استفاده از آن‌ها با رویکرد غیرحیوانی در نظر نگرفته‌اند.

جایگزین‌ آزمایش بر روی حیوانات چیست؟

نزدیک به ۵۰ آزمایش غیرحیوانی در حال حاضر در دسترس است که اغلب کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر از تست‌های حیوانی هستند. این جایگزین‌ها با کمک جدیدترین تکنیک‌های علمی، سریع‌تر و دقیق‌تر از آزمایش‌های منسوخ شده‌ حیوانی هستند و نتایجی را ارائه می دهند که واکنش‌های بدن انسان را با دقت بیشتری پیش‌بینی می‌کند.

محصولات آرایشی بدون تست حیوانی

در حال حاضر هزاران محصول در بازار وجود دارد که با استفاده از مواد ایمنی ساخته می‌شوند که نیازی به آزمایشات تکمیلی ندارند. شرکت‌ها می‌توانند با انتخاب این مواد، ایمنی محصولات تولیدی خود را تضمین کنند. همچنین می‌توانند برای تست محصولات خود، از آزمایش‌های غیرحیوانی نیز استفاده کنند.
این تحقیقات مدرن به دیدگاه متفاوتی نیاز دارد، دیدگاهی که خلاقانه و دلسوزانه باشد و فلسفه اخلاقی را در نظر بگیرد. همچنین می‌توان با اتخاذ روش‌های غیرخشونت‌آمیز تحقیقات علمی و تمرکز بر پیشگیری از بیماری قبل از وقوع آن، از طریق اصلاح سبک زندگی و جلوگیری از آلودگی و تخریب بیشتر محیط، سلامت و رفاه انسان را ارتقا داد.

 

نقش شما چیست؟

شما می‌توانید با استفاده از محصولاتی که تست حیوانی ندارند، به توقف این آزمایش‌ها بر روی حیوانات کمک کنید. در شرکت بهداشتی دکتر عبیدی هیچگونه تست حیوانی انجام نمی‌شود و از شرکت‌هایی که تست حیوانی انجام می‌دهند، ماده اولیه تهیه نمی‌شود.

استاندارد ملی

بارها این جمله را شنیده‌ایم که این کالا نشانه استاندارد دارد و خرید آن و استفاده از آن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. استاندارد در لغت به معنی نظم، قاعده و قانون است اما در مفهوم دقیق‌تر و علمی‌تر به نظمی مبتنی بر نتایج ثابت گفته می‌شود که به صورت مقررات علمی و معتبر برای بهبود...

۱۴۰۲/۰۷/۲۳
1 دقیقه
ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای شستشوی مو

شستن مو علاوه بر تمیزکردن موها، می‌تواند یک روش پیشگیرانه و حتی درمانی باشد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از شستشوی موی خود لذت ببرید بدون اینکه نگران آسیب دیدن آن باشید، این مقاله را بخوانید. بایدهای شامپو کردن مو نکته مهم: هرگز آب را به بطری اصلی شامپو، اضافه نکنید. این کار بسیار خطرناک...

۱۴۰۲/۰۱/۱۱
2 دقیقه
ادامه مطلب

هشت نکته برای خانه‌تکانی

اگر می‌خواهید کارهای خانه‌تکانی را برنامه‌ریزی کنید و یا احساس می‌کنید خانه‌تان شدیداً به مرتب کردن نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را برای انجام سریع و مرتب کارهایتان بخوانید. شاید بهترین زمان برای شروع انجام مقدمات خانه‌تکانی، بهمن ماه باشد. انجام خانه‌تکانی به تنهایی کاری بسیار سخت و گاهی گیج‌کننده است. پس بهتر است...

۱۴۰۱/۱۱/۲۵
3 دقیقه
ادامه مطلب
مشاهده همه مقالات