راه‌های از بین‌بردن بوی بد دهان

۱۴۰۱/۰۶/۲۹
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

معمولاً تجمع باکتری در دهان منجر به التهاب شده که به نوبه خود باعث مشکلات تنفسی و دهانی می‌شود. هر کسی که از بوی بد دهان رنج می‌برد می‌خواهد هر چه زودتر از شر آن خلاص شود. رفع سریع آن موقتی است و برای حل دائمی‌ مشکل می‌توانیم از این روش‌ها استفاده کنیم: ۱- روزانه...

معمولاً تجمع باکتری در دهان منجر به التهاب شده که به نوبه خود باعث مشکلات تنفسی و دهانی می‌شود. هر کسی که از بوی بد دهان رنج می‌برد می‌خواهد هر چه زودتر از شر آن خلاص شود. رفع سریع آن موقتی است و برای حل دائمی‌ مشکل می‌توانیم از این روش‌ها استفاده کنیم:

۱- روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
تعداد باکتری‌های دهان از سلول‌های کل بدن شما بیشتر است. بهترین دفاع در برابر این میکروب‌ها دو بار مسواک زدن کامل دندان‌ها و استفاده از نخ دندان، یک بار در روز است. پلاک روی دندان‌ها، باکتری‌هایی را که باعث بوی بد دهان می‌شوند جمع‌ می‌کند. غذای به دام افتاده نیز این مشکل را تشدید می‌کند. اگر نگران بوی بد نفس خود هستید، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را کمی ‌بیشتر انجام دهید. هر چند در این کار زیاده روی نکنید چون اگر خیلی سخت مسواک بزنید به دندان‌ها و لثه‌هایتان آسیب می‌زنید در نتیجه در مقابل پوسیدگی آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

۲-دهان خود را با آب یا دهانشویه بشویید.
دهانشویه علاوه بر این که نفس شما را خوشبو می‌کند، با خلاص کردن شما از شر باکتری‌ها، محافظت بیشتری را ایجاد می‌کند اما مطمئن شوید دهانشویه‌ای که انتخاب می‌کنید میکروب‌هایی را که باعث بوی بد دهان می‌شوند از بین می‌برد و فقط بو را نمی‌پوشاند. روزانه دهانتان را با یک دهانشویه خوب بشویید و بوی بد دهان را متوقف کنید. دهانشویه‌های آنتی باکتریال می‌توانند باکتری‌های تولید کننده پلاک را کاهش داده و نفس شما را تازه ‌کنند.
همچنین اگر بعد از غذا خوردن، آب معمولی را در دهان خود بچرخانید، می‌توانید به بهبود بوی تنفس خود کمک کنید و ذرات غذایی را که در دندان‌های شما گیر کرده‌اند، خارج کنید.

۳- مراقبت از لثه
بیماری لثه باعث بوی بد دهان می‌شود. باکتری‌ها در پایه دندان جمع شده و باعث ایجاد بو می‌شوند. اگر دچار بیماری لثه هستید، دندانپزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد کند که به یک پریودنتیست(متخصص بیماری‎های لثه) مراجعه کنید که در درمان آن تخصص دارد.

۴- از خوردن غذاهایی که باعث بوی دهان می‌شوند خودداری کنید.
پیاز و سیر، از عوامل بزرگ بوی بد دهان هستند و مسواک زدن بعد از خوردن آنها کمکی به رفع بو نمی‌کند چون موادی که باعث بوی بد آنها می‌شوند، بعد از خوردن به جریان خون شما راه می‌یابند و به ریه‌های شما می‌روند. بهترین راه برای متوقف کردن این مشکل این است که آنها را نخورید یا حداقل قبل از رفتن به محل کار یا دیدن دوستان از خوردن آنها اجتناب کنید.

۵- زبان خود را مسواک بزنید.
برای از بین بردن هر نوع باقی مانده باکتری بین چین‌های زبان و جوانه‌های چشایی، زبان خود را با زبان شور یا مسواک، مسواک بزنید. پوششی که به طور معمول روی زبان شما ایجاد می‌شود، می‌تواند میزبان باکتری‌های بدبو باشد. برای خلاص شدن از شر آنها، زبان خود را به آرامی مسواک بزنید. اگر برس شما آنقدر بزرگ است که به راحتی به پشت زبان شما نمی‌رسد، یک اسکراپر را امتحان کنید. این ابزار به‌طور خاص طراحی شده‌ تا فشار یکنواختی را در سطح ناحیه زبان اعمال کنند. این کار باکتری‌ها، بقایای غذا و سلول‌های مرده‌ای را که مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند حذف کند، از بین می‌برد.

۶- آب کافی بنوشید
برای جلوگیری از خشکی دهان، آب کافی بنوشید. آب علاوه بر مرطوب نگه‌داشتن دهان، بوی بد باکتری و ذرات غذا را نیز از بین می‌برد. آب‌نبات‌های قندی رشد باکتری‌ها را در دهان شما تشدید می‌کنند. باکتری‌های موجود در دهان شما عاشق شکر هستند و از آن برای تولید اسید استفاده می‌کنند. این کار باعث ساییدگی دندان‌ها و ایجاد بوی بد دهان می‌شود. جویدن آدامس‌های بدون قند، بعد از غذا باعث افزایش جریان بزاق می‌شود. اگر بزاق کافی تولید نکنید، ممکن است دچار پوسیدگی دندان و بوی بد دهان شوید. اگر دهانتان خشک است، در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. آدامس بدون قند بجوید یا آب نبات سفت بدون قند بمکید. همچنین برای مرطوب کردن هوای خانه در شب از یک دستگاه بخور استفاده کنید.

۷- ترک سیگار
سیگار علاوه بر ایجاد سرطان، می‌تواند بافت لثه را خراب و دندان‌ها را نیز لکه دار کند. علاوه بر این، تنباکو دهان شما را خشک می‌کند و باعث ایجاد تنفس ناخوشایند می‌شود که حتی پس از مسواک زدن نیز ادامه می‌یابد. اگر برای ترک سیگار به کمک نیاز دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد برنامه‌های ترک سیگار یا داروهای نسخه‌ای که می‌توانند به شما کمک کنند تا برای همیشه دخانیات را کنار بگذارید، راهنمایی بگیرید.

ترک سیگار

۸- مشورت با دندانپزشک
اگر بوی بد دهان شما برخلاف تمام تلاشتان ادامه پیدا کرد، از دندانپزشک خود وقت بگیرید تا وضعیت لثه و دندان‌هایتان را بررسی کند که آیا مشکلات شما مربوط به یک وضعیت پزشکی است یا خیر.

استاندارد ملی

بارها این جمله را شنیده‌ایم که این کالا نشانه استاندارد دارد و خرید آن و استفاده از آن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. استاندارد در لغت به معنی نظم، قاعده و قانون است اما در مفهوم دقیق‌تر و علمی‌تر به نظمی مبتنی بر نتایج ثابت گفته می‌شود که به صورت مقررات علمی و معتبر برای بهبود...

۱۴۰۲/۰۷/۲۳
1 دقیقه
ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای شستشوی مو

شستن مو علاوه بر تمیزکردن موها، می‌تواند یک روش پیشگیرانه و حتی درمانی باشد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از شستشوی موی خود لذت ببرید بدون اینکه نگران آسیب دیدن آن باشید، این مقاله را بخوانید. بایدهای شامپو کردن مو نکته مهم: هرگز آب را به بطری اصلی شامپو، اضافه نکنید. این کار بسیار خطرناک...

۱۴۰۲/۰۱/۱۱
2 دقیقه
ادامه مطلب

هشت نکته برای خانه‌تکانی

اگر می‌خواهید کارهای خانه‌تکانی را برنامه‌ریزی کنید و یا احساس می‌کنید خانه‌تان شدیداً به مرتب کردن نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را برای انجام سریع و مرتب کارهایتان بخوانید. شاید بهترین زمان برای شروع انجام مقدمات خانه‌تکانی، بهمن ماه باشد. انجام خانه‌تکانی به تنهایی کاری بسیار سخت و گاهی گیج‌کننده است. پس بهتر است...

۱۴۰۱/۱۱/۲۵
3 دقیقه
ادامه مطلب
مشاهده همه مقالات