روش‌های مؤثر پیشگیری و درمان بثورات پوشک

۱۴۰۰/۱۱/۱۲
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

بثورات پوشک یا راش پوشک (Diaper Rash) یک شکل رایج پوست ملتهب (درماتیت) است که به صورت جوش یا دانه‌هایی بر پوست کودک شما ظاهر می‌شود. این مشکل اغلب با مواردی مانند پوشک خیس یا دیربه‌دیر تعویض شده، حساسیت پوست و ساییدگی مرتبط است. بثورات پوشک می‌تواند والدین را نگران کرده و نوزادان را آزار...

بثورات پوشک یا راش پوشک (Diaper Rash) یک شکل رایج پوست ملتهب (درماتیت) است که به صورت جوش یا دانه‌هایی بر پوست کودک شما ظاهر می‌شود. این مشکل اغلب با مواردی مانند پوشک خیس یا دیربه‌دیر تعویض شده، حساسیت پوست و ساییدگی مرتبط است.
بثورات پوشک می‌تواند والدین را نگران کرده و نوزادان را آزار دهد اما معمولاً با درمان‌های خانگی ساده، مانند تعویض مکرر پوشک و کرم مخصوص پای بچه برطرف می‌‌شود.

 

علائم

راش پوشک دارای علائم زیر است:
•پوست قرمز در ناحیه پوشک ( باسن، ران‌ها و اندام تناسلی).
• تغییرات در خلق و خوی کودک؛ ممکن است کودک شما به خصوص در هنگام تعویض پوشک، بیش از حد معمول ناراحت به نظر برسد. کودک مبتلا به بثورات پوشک اغلب وقتی ناحیه پوشک را شسته یا لمس می‌‌کنند، گریه می‌‌کند.

علل

راش پوشک می‌‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود:
• تحریک ناشی از مدفوع و ادرار: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ادرار یا مدفوع می‌‌تواند پوست حساس کودک را تحریک کند. اگر کودک شما مدفوع مکرر یا اسهال داشته باشد، ممکن است بیشتر در معرض تحریک باشد زیرا مدفوع بیشتر از ادرار تحریک‌کننده است.
• پوشک یا لباس‌های تنگ: سایش یا مالش روی پوست می‌‌تواند منجر به راش شود.
• تحریک ناشی از استفاده از یک محصول جدید: پوست کودک شما ممکن است به دستمال مرطوب کودک، برند جدید پوشک، مواد شوینده، سفیدکننده یا نرم کننده پارچه ، لوسیون‌ها، پودرها و روغن‌های کودک واکنش نشان دهد.
• عفونت باکتریایی یا مخمری (قارچی): یک عفونت ساده پوستی ممکن است به ناحیه اطراف سرایت کند به ویژه ناحیه‌ای که توسط پوشک پوشانده شده است (باسن، ران‌ها و اندام تناسلی) زیرا این ناحیه گرم و مرطوب است و بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها و مخمرها ایجاد می‌کند.
• خوردن غذاهای جدید: همانطور که کودکان شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کنند، محتوای مدفوع آنها تغییر می‌کند. این احتمال، راش پوشک را افزایش می‌دهد. تغییر در رژیم غذایی کودک شما همچنین می‌تواند دفعات مدفوع را افزایش دهد که می‌تواند منجر به راش پوشک شود. اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می‌کند، ممکن است در پاسخ به چیزی که مادر خورده است، راش پوشک ایجاد شود.
•پوست حساس نوزادان مبتلا به بیماری‌های پوستی، مانند درماتیت آتوپیک یا درماتیت سبورئیک (اگزما)، ممکن است بیشتر به بثورات پوشک مبتلا شود. با این حال، پوست تحریک شده ناشی از درماتیت آتوپیک و اگزما عمدتاً بر نواحی دیگری غیر از ناحیه پوشک تأثیر می‌ گذارد.
• استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها: آنتی بیوتیک‌ها هم باکتری‌های مفید بدن و هم باکتری های بیماری زا را از بین می‌برند. هنگامی‌ که کودک آنتی بیوتیک مصرف می‌کند، باکتری‌های مفیدی که رشد مخمر را کنترل می‌کنند، ممکن است کاهش یابد و در نتیجه به دلیل عفونت قارچی، راش پوشک ایجاد شود. مصرف آنتی بیوتیک نیز خطر ابتلا به اسهال را افزایش می‌دهد. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌‌کنند و مادرانشان آنتی‌بیوتیک مصرف می‌‌کنند نیز در معرض افزایش خطر راش پوشک هستند.

پیشگیری

بهترین راه برای جلوگیری از راش پوشک، تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه پوشک است. چند راهکار ساده می‌تواند به کاهش احتمال ایجاد بثورات پوشک بر روی پوست کودک شما کمک کند.
• پوشک‌های خیس یا کثیف را سریعتر تعویض کنید. اگر کودک شما در مهدکودک یا توسط پرستار، نگهداری می‌شود حتما شرایط کودک خود را اطلاع دهید.
• پس از تعویض پوشک، کودک خود را با آب گرم بشویید. می‌‌توانید به جای آب از پارچه‌های مرطوب، پنبه و دستمال مرطوب کودک ملایم و بدون اسانس استفاده کنید. درصورتی که می‌خواهید از شوینده استفاده کنید، نوع ملایم و بدون عطر را انتخاب کنید.
• به آرامی‌ پوست را با یک حوله تمیز خشک کرده یا اجازه دهید در معرض هوا خشک شود. حوله را بر روی پوست کودک خود نمالید زیرا پوست را بیشتر تحریک می‌کند.
• سایز پوشک را به درستی انتخاب و آن را بیش از حد سفت نکنید. پوشک‌های تنگ مانع جریان هوا در ناحیه پوشک شده و محیط مرطوبی را برای بثورات پوشک ایجاد می‌کنند.
• زمان‌هایی را اجازه دهید کودک بدون پوشک باشد. قرار دادن پوست در معرض هوا یک راه طبیعی و ملایم برای خشک شدن پوست است.
• از کرم مخصوص پای بچه بطور منظم استفاده کنید. اگر کودک شما اغلب دچار بثورات می‌ شود، در هر بار تعویض پوشک از یک کرم مناسب استفاده کنید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید. کرم‌ پای کودک ناتل حاوی زینک اکسید و روغن کالندولا (گل همیشه بهار) است که برای درمان بثورات پوشک بسیار موثر است.
زینک اکسید یک ماده قوی و ایمن است که بر روی پوست ظریف نوزادان، بدون نگرانی از هر گونه واکنش شدید پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کرم یک مانع بر روی سطح پوست ایجاد کرده و اجازه نمی‌دهد که محرک‌های پوستی با پوست تماس پیدا کنند؛ بنابراین باعث محافظت از پوست در مقابل آسیب بیشتر و بهبود سریع‌تر جوش‌ها می‌شود.
در گذشته استفاده از پودرهایی مانند نشاسته ذرت یا پودر تالک برای محافظت از پوست نوزاد و جذب رطوبت اضافی رایج بود. پزشکان دیگر این را توصیه نمی‌ کنند. پودر استنشاق شده می‌ تواند ریه‌های کودک را تحریک کند و اثرات نامطلوب داشته باشد.
• پس از تعویض پوشک، دست‌های خود را خوب بشویید. شستن دست‌ها می‌‌تواند از انتشار باکتری یا مخمر به سایر قسمت‌های بدن کودک، به شما یا سایر کودکان جلوگیری کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

گاهی اوقات، برای درمان بثورات پوشک به یک داروی تجویزی نیاز دارید. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  •  بثورات شدید یا غیرعادی است.
  •  علائم با وجود درمان خانگی بدتر می‌‌شود.
  •  خونریزی، خارش یا ترشح دارد.
  •  با ادرار یا اجابت مزاج سوزش یا درد ایجاد می‌‌شود.
  •  همراه با تب است.

[vc_row][vc_column][products columns=”4″ orderby=”title” order=”ASC” ids=”6550, 6684, 6689″][/vc_column][/vc_row]

استاندارد ملی

بارها این جمله را شنیده‌ایم که این کالا نشانه استاندارد دارد و خرید آن و استفاده از آن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. استاندارد در لغت به معنی نظم، قاعده و قانون است اما در مفهوم دقیق‌تر و علمی‌تر به نظمی مبتنی بر نتایج ثابت گفته می‌شود که به صورت مقررات علمی و معتبر برای بهبود...

۱۴۰۲/۰۷/۲۳
1 دقیقه
ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای شستشوی مو

شستن مو علاوه بر تمیزکردن موها، می‌تواند یک روش پیشگیرانه و حتی درمانی باشد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از شستشوی موی خود لذت ببرید بدون اینکه نگران آسیب دیدن آن باشید، این مقاله را بخوانید. بایدهای شامپو کردن مو نکته مهم: هرگز آب را به بطری اصلی شامپو، اضافه نکنید. این کار بسیار خطرناک...

۱۴۰۲/۰۱/۱۱
2 دقیقه
ادامه مطلب

هشت نکته برای خانه‌تکانی

اگر می‌خواهید کارهای خانه‌تکانی را برنامه‌ریزی کنید و یا احساس می‌کنید خانه‌تان شدیداً به مرتب کردن نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را برای انجام سریع و مرتب کارهایتان بخوانید. شاید بهترین زمان برای شروع انجام مقدمات خانه‌تکانی، بهمن ماه باشد. انجام خانه‌تکانی به تنهایی کاری بسیار سخت و گاهی گیج‌کننده است. پس بهتر است...

۱۴۰۱/۱۱/۲۵
3 دقیقه
ادامه مطلب
مشاهده همه مقالات