روش صحیح مسواک‌زدن

۱۴۰۱/۰۹/۰۸
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

بسیاری از ما در حدود ۶ سالگی به تنهایی شروع به مسواک‌زدن می‌کنیم. با دو بار مسواک‌زدن در روز، به طور متوسط تا سن ۲۵ سالگی تقریباً ۱۴۰۰۰ بار دندان‌های خود را مسواک زده‌ایم! با این تکرار، عادات مسواک‌زدن ما تا بزرگسالی در ما شکل گرفته است. وقتی مسواک‌زدن اشتباه انجام شود، می‌تواند به دندان‌ها...

بسیاری از ما در حدود ۶ سالگی به تنهایی شروع به مسواک‌زدن می‌کنیم. با دو بار مسواک‌زدن در روز، به طور متوسط تا سن ۲۵ سالگی تقریباً ۱۴۰۰۰ بار دندان‌های خود را مسواک زده‌ایم! با این تکرار، عادات مسواک‌زدن ما تا بزرگسالی در ما شکل گرفته است.

وقتی مسواک‌زدن اشتباه انجام شود، می‌تواند به دندان‌ها و لثه‌ها به دلیل نادیده گرفتن نواحی خاص یا سایش بیش از حد، آسیب برساند. توصیه می‌کنیم در ویزیت بعدی خود از دندانپزشک یا متخصص بهداشت و دندان، در مورد تکنیک‌های مناسب مسواک‌زدن سوال کنید. در این مقاله چند روش برای مسواک‌زدن صحیح وجود دارد که می‌توانید به برنامه روزانه خود اضافه کنید. در ابتدا به انتخاب مسواک و خمیردندان می‌پردازیم و سپس روش‌های صحیح را بررسی می‌کنیم.

خمیردندان

به طور کلی، بیشتر خمیردندان‌ها از مواد اولیه مشابهی تشکیل شده‌اند. یکی از اجزای اصلی خمیردندان ساینده‌ها است، ساینده‌ها به جلا دادن دندان‌ها و حذف ذرات سرسخت غذا کمک می‌کنند. مقدار ساینده‌ای که در خمیردندان وجود دارد باعث فرسایش دندان نمی‌شود و برای پاک کردن تکه‌های غذا مناسب است.

خمیردندان‌های شرکت بهداشتی دکتر عبیدی از بهترین مواد اولیه تولید می‌شوند. خمیرندان ناتل یک خمیردندان عمومی و روازنه است که برای کلیه افراد مناسب بوده و محدودیت استفاده ندارد. خمیردندان گیاهی ناتل حاوی میزان بالایی از عصاره گیاهی است که به محفاظت از لثه و جلوگیری از تحلیل آن کمک زیادی می‌کند.

اگر حساسیت دندانی دارید با دندانپزشک خود مشورت کنید، زیرا خمیر دندان‌های خاصی وجود دارد که می‌توانند به کاهش حساسیت دندانی شما کمک کنند.

یکی دیگر از محصولات محبوب موجود در بازار، خمیر دندان سفید کننده است. اگر به فکر استفاده از یکی از این خمیردندان‌ها هستید، توصیه می‌کنیم با یک دندانپزشک صحبت کنید تا مشخص کند کدام یک برای شما کاربردی‌تر است.

 

مسواک مناسب

گزینه‌های بی‌شماری از مسواک، در بازار وجود دارد. به طور معمول، استفاده صحیح از مسواک دستی یا برقی تفاوت چندانی ندارد. با این حال، افراد ممکن است یکی را بر دیگری ترجیح دهند. به عنوان مثال، مسواک برقی دارای تایمر است که می‌تواند به شما کمک کند تا دو دقیقه (زمان توصیه شده) مسواک بزنید. مسواک‌های برقی برای کودکان سرگرم‌کننده‌تر است و کمک می‌کند دندان‌های خود را به طور کامل تمیز کنند.

سختی مو مسواک‌ها انواع مختلفی دارد که معمولاً به سه دسته «نرم»، «متوسط» یا «سخت» دسته‌بندی می‌شوند. بیشتر افراد به یک مسواک نرم یا متوسط برای دندان‌های خود نیاز دارند. یک مسواک سخت می‌تواند به دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب برساند.

صرف‌نظر از نوع مسواکی که انتخاب می‌کنید، مراقب باشید که به طرز صحیحی مسواک بزنید. بهترین حالت در زمانی است که مسواک خود را با زاویه ۴۵ درجه، در جایی که دندان و بافت لثه شما به هم می‌رسند، نگه‌دارید تا  به تمیزکردن زیر لثه کمک کند. همچنین به یاد داشته باشید که سطح دندان‌های خود را به آرامی و به صورت دایره‌ای مسواک بزنید، از مسواک‌زدن خشن در حرکات عقب و جلو خودداری کنید. این کار می‌تواند به لثه‌های شما آسیب برساند! همیشه یک مسواک با سر کوچک انتخاب کنید تا راحت‌تر در دهان شما بچرخد و هم  بتوانید همه دندان‌هایتان را به طور کامل تمیز کنید.

 

تکنیک‌های مسواک‌زدن برای بهبود سلامت دهان

این نکات برای سلامت دهان و دندان و در نتیجه سلامت کلی، اهمیت ویژه‌ای دارند:

  • موقعیت برس مسواک بر روی لثه و دندان

پلاک روی دندان‌ها در امتداد خطوط لثه ایجاد می‌شود. بهترین راه برای اطمینان از رسیدن مسواک به زیر لبه خط لثه (جایی که شما بیشتر به آنها نیاز دارید) طوری است که برس مسواک را در زاویه ۴۵ درجه دندان‌هایتان قرار دهید.

  • نحوه صحیح مسواک‌زدن

مسواک‌زدن افقی می‌تواند به بافت لثه بین دندان‌ها که به عنوان پاپیلای لثه شناخته می‌شود، آسیب واردکرده و منجر به تحلیل لثه شود.پاپیلا به محافظت از ریشه دندان کمک می‌کند و باعث می‌شود غذا بین دندان‌های شما گیر نکند و منجر به پوسیدگی نشود. پاپیلا به دلیل موقعیت مکانی، در معرض تحلیل رفتن و آسیب ناشی از بی توجهی یا مسواک زدن نامناسب و نخ دندان نزدن است مسواک‌های برقی، مسواک‌زدن شما را با موهای ارتعاشی تقویت کرده و همچنین شما را از دو دقیقه مسواک‌زدن مطمئن می‌کند. اگر یک مسواک برقی را انتخاب کنید، نیازی به حرکت اضافی نیست. فقط سر مسواک را در محل اتصال دندان و لثه قرار دهید تا چند ثانیه با سطح دندان در تماس باشد.

  • فشار مسواک‌زدن

مردم معمولاً فکر می‌کنند که هر چه مسواک‌زدن محکم‌تر و خشن‌تر باشد بهتر است، اما این کار باعث آسیب‌های جدی می‌شود. فشار مسواک‌زدن، می‌تواند به دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب برساند و با گذشت زمان مینای دندان را فرسایش می‌دهد و باعث عقب نشینی(تحلیل) لثه‌ها شود. هدف از مسواک‌زدن حذف ذرات غذا و پلاکی است که روزانه روی دندان‌های شما ایجاد می‌شود. هنگامی ‌که پلاک سخت شود، نمی‌توان آن را در خانه و با مسواک پاک کرد. برداشتن این نوع پلاک باید در مطب دندانپزشکی انجام شود.

در حضور دندانپزشکتان مسواک بزنید تا نحوه و فشاری که به دندانهایتان می‌آورید را بررسی کند. علاوه بر این، برخی از مسواک‌های برقی دارای سنسور فشار هستند و زمانی که با مسواک فشار زیادی به دندان‌های خود وارد می‌کنید به با چشمک زدن به شما هشدار ‌دهند.

نکته کاربردی: همیشه از مسواک نرم استفاده کنید. موهای سخت برای دندان‌ها خیلی مضر هستند.

  • مدت و دفعات مسواک‌زدن

مدت زمان بهینه‌ای برای مسواک‌زدن نیز وجود دارد. مسواک‌زدن برای مدت خیلی کوتاه، به این معنی است که به اندازه کافی تمام دندان‌ها را مسواک نمی‌زنید. مسواک‌زدن به مدت طولانی ممکن است باعث ساییدگی مینای دندان شود. زمان ایده‌آل برای مسواک‌زدن دو مرتبه در روز و هر بار دو دقیقه است. برای تسهیل مدیریت زمان مسواک‌زدن، دندانپزشکان توصیه می‌کنند که ۳۰ ثانیه روی هر یک‌چهارم دهان صرف کنید: بالا سمت چپ، بالا سمت راست، پایین سمت چپ و پایین سمت راست.

  • تمام سطوح را بپوشانید

باقی‌مانده غذا و پلاک را با مسواک‌زدن می‌توان برداشت. نکات زیر به شما کمک می‌کند تا هیچ سطحی در مسواک‌زدن جا نماند:

  1. از روش مسواک‌زدن یک چهارم ذکر شده در قسمت قبل استفاده کنید: بالا سمت چپ، بالا سمت راست، پایین سمت چپ و پایین سمت راست.
  2. در هر یک چهارم ، سطوح بیرونی، سپس سطوح داخلی و در نهایت سطوح جویدنی را مسواک بزنید.
  3. به تمام سطوح دندان‌های آسیاب عقب و سطوح داخلی دندان‌های جلویی خود توجه بیشتری داشته باشید این دو ناحیه‌ای است که معمولا نادیده گرفته می‌شوند.
  4. مسواک‌زدن زبان خود را فراموش نکنید. زبان‌ها حاوی باکتری‌هایی هستند که می‌توانند برای دندان‌ها مضر باشند. (همچنین حذف این باکتری‌ها برای رفع بوی بد دهان نیز مفید است.)
  5. مسواک‌زدن بین دندان‌های خود را، حداقل یک بار در روز فراموش نکنید. سطوح جانبی که مسواک به تنهایی به آنها دسترسی ندارد نیز باید با مسواک بین دندانی (در صورت داشتن فضا) یا نخ دندان تمیز شوند.

استاندارد ملی

بارها این جمله را شنیده‌ایم که این کالا نشانه استاندارد دارد و خرید آن و استفاده از آن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. استاندارد در لغت به معنی نظم، قاعده و قانون است اما در مفهوم دقیق‌تر و علمی‌تر به نظمی مبتنی بر نتایج ثابت گفته می‌شود که به صورت مقررات علمی و معتبر برای بهبود...

۱۴۰۲/۰۷/۲۳
1 دقیقه
ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای شستشوی مو

شستن مو علاوه بر تمیزکردن موها، می‌تواند یک روش پیشگیرانه و حتی درمانی باشد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از شستشوی موی خود لذت ببرید بدون اینکه نگران آسیب دیدن آن باشید، این مقاله را بخوانید. بایدهای شامپو کردن مو نکته مهم: هرگز آب را به بطری اصلی شامپو، اضافه نکنید. این کار بسیار خطرناک...

۱۴۰۲/۰۱/۱۱
2 دقیقه
ادامه مطلب

هشت نکته برای خانه‌تکانی

اگر می‌خواهید کارهای خانه‌تکانی را برنامه‌ریزی کنید و یا احساس می‌کنید خانه‌تان شدیداً به مرتب کردن نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را برای انجام سریع و مرتب کارهایتان بخوانید. شاید بهترین زمان برای شروع انجام مقدمات خانه‌تکانی، بهمن ماه باشد. انجام خانه‌تکانی به تنهایی کاری بسیار سخت و گاهی گیج‌کننده است. پس بهتر است...

۱۴۰۱/۱۱/۲۵
3 دقیقه
ادامه مطلب
مشاهده همه مقالات