شناخت و درمان شوره سر

۱۴۰۱/۰۳/۰۴
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

شوره سر یک بیماری پوستی بسیار شایع است که تقریباً همه افراد، در مقطعی از زندگی خود بدون توجه به سن و نژاد آن را تجربه می‌کنند. نه تنها پوست سر، بلکه گوش‌ها، ابروها، کناره‌های بینی، ریش و به ندرت قسمت مرکزی (اغلب مودار) قفسه سینه را نیز درگیر می‌کند. شوره سر می‌تواند هر ناحیه...

شوره سر یک بیماری پوستی بسیار شایع است که تقریباً همه افراد، در مقطعی از زندگی خود بدون توجه به سن و نژاد آن را تجربه می‌کنند. نه تنها پوست سر، بلکه گوش‌ها، ابروها، کناره‌های بینی، ریش و به ندرت قسمت مرکزی (اغلب مودار) قفسه سینه را نیز درگیر می‌کند. شوره سر می‌تواند هر ناحیه دارای مو یا هر قسمتی با فولیکول‌های بسیار کوچک مو را درگیر کند.

شوره سر در تمام سنین از نوزادان تا افراد مسن دیده می‌شود اما برخی افراد بیشتر مستعد شوره سر هستند. شوره سر یک اختلال مزمن یا عود کننده با فراز و نشیب‌های دوره‌ای است. اگرچه قابل درمان قطعی نیست، اما به طور کلی با بهداشت مناسب پوست و مو به راحتی قابل کنترل است.

علائم شوره سر چیست؟

یکی از اولین و رایج‌ترین علائم شوره سر می‌تواند پوسته‌های سفیدی باشد که روی لباس‌های تیره دیده می‌شود. خارش پوست سر هم ممکن است یکی دیگر از علائم رایج باشد. در برخی افراد، اولین علامت قابل توجه خشکی پوست صورت بدون بثورات است. شوره معمولاً در پوست سر، گوش‌ها، صورت و وسط قفسه سینه دیده می‌شود.

در این مقاله ما چهار نکته مفید برای شما داریم که علاوه بر اینکه شوره سر را از بین می‌برد، از بازگشت مجدد آن جلوگیری می‌کند.

۱- علت شوره سر را پیدا کنید

چندین عامل در ایجاد شوره سر نقش دارند، بنابراین مهم است که قبل از درمان آن بدانید دلیل شوره سر شما چیست.

در اینجا چند دلیل متداول وجود دارد که چرا ممکن است با خارش پوست سر و پوسته‌های سفید مواجه شوید:

  • پوست خشکی دارید. خشکی پوست یکی از شایع‌ترین علل شوره سر است اگر پوست خشک باعث شوره سر شما می‌شود، تشخیص آن آسان‌تر است زیرا سایر نقاط بدن شما نیز به احتمال زیاد خشک هستند و در ماه‌های سرد، پوست خشک‌تر می‌شود – به همین دلیل است که مردم در این زمان بیشتر متوجه شوره سر می‌شوند.
  • تجمع چربی در پوست سرتان زیاد است. این عامل ممکن است به این دلیل باشد که شامپو به اندازه کافی استفاده نمی‌کنید یا شامپویی که استفاده می‌کنید به اندازه کافی قوی نیست که چربی سر شما را از بین ببرد. وقتی موهایتان به اندازه کافی شسته نشوند، چربی روی پوست جمع می‌شود و می‌تواند باعث شوره سر شود.
  • حساسیت دارید. افراد به انواع مختلفی از مواد حساسیت دارند. اگر بعد از استفاده از یک محصول خاص متوجه هر نوع تحریک پوست سر مانند خارش یا درد شدید، ممکن است به دلیل حساسیتی باشد که دارید. استفاده از محصول مشکوک را متوقف کنید. اگر مطمئن نیستید دقیقا چه چیزی می‌تواند باشد، سعی کنید از روش حذف برای تعیین علت استفاده کنید.
  • درماتیت سبورئیک یک بیماری مزمن پزشکی است که نه تنها پوست سر بلکه سایر نواحی بدن که غدد چربی در آن وجود دارند را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. این وضعیت با شوره سر و همچنین قرمزی پوست سر مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد شبیه سایر بیماری‌های پوستی رایج مانند پسوریازیس، اگزما یا حتی یک واکنش آلرژیک است.
  • تجمع مالاسزیا، یک قارچ مخمر مانند که در نواحی چرب پوست سر رشد می‌کند و مواد تولید شده توسط این قارچ به پوست سر نفوذ می‌کند و با تحریک پوست سر باعث می‌شود سلول‌های پوستی بیش از حد معمول تولید شده و از بین بروند. این سلول‌های پوستی به پوسته‌های سفیدی تبدیل می‌شوند که از پوست سر شما می‌ریزند .

شوره سر اگرچه مسری و در بیشتر موارد دردناک نیست، اما می‌تواند روی اعتماد به نفس شخص اثر داشته باشد به خصوص در فصل زمستان زیرا پوست در طول فصل سرما مستعد خشک شدن است که می‌تواند شوره سر را بدتر کند.

۲- پوست سر خود را آبرسانی کنید

کم آبی می‌تواند باعث خشکی پوست سر شود و علائم شوره سر مانند خارش و پوسته پوسته شدن را شدیدتر کند. جدا از افزایش مصرف آب برای جبران رطوبت از دست رفته، در روزهای آفتابی از کلاه یا چتر استفاده کنید تا گرما، باعث خشک شدن پوست سر شما نشود. حالت دادن بیش از حد به موهایتان نیز می‌تواند منجر به خشکی شود، بنابراین استفاده از سشوار، اتو مو و استایلرهای حرارتی را به حداقل برسانید.

۳- چربی‌های اضافی را از بین ببرید

پوست سر برای براق و مرطوب نگه داشتن مو، ماده ای به اسم سبوم ترشح می‌کند. سبوم، چربی طبیعی است که توسط بدن به عنوان لایه‌ای محافظ ترشح می‌شود تا پوست سر را هیدراته نگه دارد. اما ترشح بیش از حد آن خوب نیست – سبوم اضافی می‌تواند منجر به چرب شدن موها و شوره سر شود. می‌توانید با به حداقل رساندن استفاده از محصولات حالت دهنده مو و اطمینان از آبکشی کامل موهای خود پس از شامپو، سطح سبوم را کنترل کنید. این کار باعث از بین رفتن بقایای چربی می‌شود که موجب ظاهر چرب و کثیف موهایتان می شود.

۴. از شامپوی ضد شوره استفاده کنید

این بدیهی‌ترین اقدام برای از بین بردن شوره است. برای درمان موثر و همه جانبه شوره سر، پیشنها ما استفاده از شامپو ضدشوره سی رین است که محصولی از شرکت بهداشتی دکتر عبیدی می باشد. این شامپو به طور ویژه با خاصیت ضدشوره فرموله شده است و علاوه بر مواد موثری که برای درمان شوره به آن اضافه شده، از عصاره های گیاهانی در آن استفاده شده که نه تنها در بهبود شوره بسیار موثر هستند بلکه موهای شما را تغذیه و تقویت کرده و آن را نرم، سالم و بدون پوسته پوسته می‌کند. عصاره گیاهان رزماری، گزنه و بادرنجبویه که در کنترل چربی پوست سر و جلوگیری از ریزش مو تاثیر فوق‌العاده ای دارند. با استفاده منظم از این شامپو به نگرانی‌های تکرارشونده ناشی از شوره سر خود پایان دهید.این چهار گام ساده را از همین امروز شروع کنید و یک قدم به زندگی بدون شوره نزدیک شوید.

استاندارد ملی

بارها این جمله را شنیده‌ایم که این کالا نشانه استاندارد دارد و خرید آن و استفاده از آن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. استاندارد در لغت به معنی نظم، قاعده و قانون است اما در مفهوم دقیق‌تر و علمی‌تر به نظمی مبتنی بر نتایج ثابت گفته می‌شود که به صورت مقررات علمی و معتبر برای بهبود...

۱۴۰۲/۰۷/۲۳
1 دقیقه
ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای شستشوی مو

شستن مو علاوه بر تمیزکردن موها، می‌تواند یک روش پیشگیرانه و حتی درمانی باشد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از شستشوی موی خود لذت ببرید بدون اینکه نگران آسیب دیدن آن باشید، این مقاله را بخوانید. بایدهای شامپو کردن مو نکته مهم: هرگز آب را به بطری اصلی شامپو، اضافه نکنید. این کار بسیار خطرناک...

۱۴۰۲/۰۱/۱۱
2 دقیقه
ادامه مطلب

هشت نکته برای خانه‌تکانی

اگر می‌خواهید کارهای خانه‌تکانی را برنامه‌ریزی کنید و یا احساس می‌کنید خانه‌تان شدیداً به مرتب کردن نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را برای انجام سریع و مرتب کارهایتان بخوانید. شاید بهترین زمان برای شروع انجام مقدمات خانه‌تکانی، بهمن ماه باشد. انجام خانه‌تکانی به تنهایی کاری بسیار سخت و گاهی گیج‌کننده است. پس بهتر است...

۱۴۰۱/۱۱/۲۵
3 دقیقه
ادامه مطلب
مشاهده همه مقالات