مراقبت از ناخن‌های خشک و شکننده

۱۴۰۱/۰۸/۲۱
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

داشتن ناخن‌های سالم چه با لاک و چه بدون لاک، علاوه بر زیبایی، به افراد اعتماد به نفس می‌دهد. داشتن ناخن‌های قوی‌ و بلند، به هزینه‌های زیادی نیاز ندارد بلکه می‌توان با تغییر سبک زندگی به آن رسید. داشتن ناخن‌های سالم به معنای کنار گذاشتن برخی عادات بد است، مانند استفاده ابزاری از آن‌ها. برای...

داشتن ناخن‌های سالم چه با لاک و چه بدون لاک، علاوه بر زیبایی، به افراد اعتماد به نفس می‌دهد. داشتن ناخن‌های قوی‌ و بلند، به هزینه‌های زیادی نیاز ندارد بلکه می‌توان با تغییر سبک زندگی به آن رسید. داشتن ناخن‌های سالم به معنای کنار گذاشتن برخی عادات بد است، مانند استفاده ابزاری از آن‌ها. برای اینکه ناخن‌های قوی‌تر و بلندتری داشته باشید، توصیه های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

۱. ناخن‌های خود را رطوبت‌رسانی کنید
رطوبت‌رسانی یک راز شناخته‌شده برای داشتن پوست سالم است، اما اغلب در مراقبت از ناخن نادیده گرفته می‌شود. در حالی که خشکی و شکنندگی ناخن‌ها می‌تواند نتیجه عوامل زیادی باشد، اما در نهایت ناشی از کمبود رطوبت است، بنابراین رطوبت مناسب را اساس مراقبت از ناخن خود در نظر بگیرید. هنگام استفاده از لوسیون دست یا کرم‌های مرطوب‌کننده، کمی ‌بیشتر به ناخن‌های خود توجه کنید.
کرم دست و صورت آلوئه ورا و کرم دست بادام ناتل محصولی از شرکت بهداشتی دکتر عبیدی دارای فرمولاسیونی ویژه به منظور رطوبت‌رسانی حداکثر و ایجاد لطافتی فوق العاده بر روی پوست است که از آنها می‌توان برای رطوبت رسانی ناخن نیز استفاده کرد.

رصوبت رسانی به ناخن

۲. کوتیکول‌های خود را به حال خود رها کنید
کوتیکول ناخن، پوستی شفاف و سخت است که در محل رویش ناخن‌های دست و پا قرار دارد. کوتیکول سپر محافظ طبیعی ناخن است و کوتیکول آسیب دیده می‌تواند ناخن‌ها را آسیب‌پذیر و در معرض خطر عفونت قرار دهد. وقتی کوتیکول‌های شما خشک ‌می‌شوند یا آسیب می‌بینند، می‌تواند به بستر ناخن آسیب برساند و بر روی رشد ناخن‌های شما تأثیر بگذارد. توصیه می‌شود که کوتیکول‌ها را با کرم یا روغن مناسب مرطوب یا چرب کنید تا به محافظت و تقویت ناخن‌های شما کمک کند.

۳. از تماس زیاد با آب خودداری کنید
بهتر است سعی کنید زمان تماس ناخن‌هایتان را با آب کاهش دهید، زیرا تماس بیش از حد با آب می‌تواند ساختار ناخن را ضعیف کند. برای مثال، پوشیدن دستکش هنگام شستن ظروف یا سایر کارهایی که با آب سروکار دارد را فراموش نکنید.
آیا می‌دانید ناخن‌ها بعد از یک حمام طولانی چقدر نرم و خم می‌شوند؟
این را در نظر بگیرید که ناخن مانند اسفنج است و برای مثال، ۱۰۰۰ برابر بیشتر از پوست، آب جذب می‌کند، بنابراین آب می‌تواند به راحتی در ناخن پخش شود. قرارگرفتن در معرض آب بیش از حد، می‌تواند فشار قابل توجهی بر سلول‌های ظریف ناخن (موسوم به اونیکوسیت) وارد کند که منجر به شکنندگی، لایه‌لایه شدن آن شود.
همچنین به همین دلیل است که خیس کردن ناخن‌ها قبل از مانیکور عمل مناسبی نیست. زیرا نه تنها ناخن‌های شما را در برابر عفونت آسیب‌پذیرتر می‌کند، بلکه اجازه نمی‌دهد لاک ناخن به خوبی بچسبد و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

با دستکش ظرف بشویید

۴. در رفتار با ناخن‌هایتان ملایم باشید
بهترین مراقبت از ناخن، رفتار ملایم است. برای شروع، از کندن تهاجمی ‌زیر ناخن‌ها خودداری کنید. گاهی اوقات افراد انتهای سوهان ناخن را در زیر ناخن‌های خود را فرو می‌کنند تا کثیفی آن را خارج کنند. این کار می‌تواند صفحه ناخن را از بستر زیرین جدا کند و باعث ایجاد عفونت قارچی یا باکتریایی شود.
در مقابل تمایل به استفاده از ناخن‌های خود به عنوان ابزار جایگزین مقاومت کنید، مهم نیست چقدر راحت باشد. (راه‌های خلاقانه‌ی زیادی برای باز کردن قوطی نوشابه وجود دارد!)
اگر از مانیکور اکریلیک یا ژلی لذت می‌برید، برداشتن صحیح آن مهم است.  وقتی ناخن‌های اکریلیک یا ژلی را حذف می‌کنید، لایه‌هایی از صفحه ناخن را از دست می‌دهیدکه باعث می‌شود ناخن‌های شما ضعیف و نازک شود.

۵. با ناخن‌های خود مانند موهایتان رفتار کنید
مو و ناخن هر دو از پروتئین‌های کراتین تشکیل شده‌اند، بنابراین منطقی است که بسیاری از قوانین مشابه برای رفتار با آنها پیشنهاد شود. مو و ناخن هر دو ممکن است در اثر تغییرات بیش از حد، دچار کم آبی شده و آسیب ببینند. پاک کردن مکرر لاک، ژل‌ها و اکریلیک‌ها همان کاری را که رنگ‌ها، مواد شیمیایی و استفاده از حرارت بر روی موها می‌آورند، برای ناخن‌ها انجام می‌دهند. آبرسانی همانطور که می‌تواند به ترمیم مشکلات مو (مانند موخوره و شکننده شدن موها) کمک کند، می‌تواند به بهبود خشکی و شکننده شدن ناخن‌ها نیز کمک کند.

شباهت ناخن و مو

۶. مراقب تغییرات آب و هوا باشید
زمستان می‌تواند زمان سختی برای پوست، مو و ناخن باشد. نه تنها هوای سرد و خشک باعث شکنندگی ناخن‌ها می‌شود، بلکه نوسانات شدید دما از بیرون رفتن به داخل خانه نیز می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود. تغییر از خانه یا محل کار گرم، به هوای سرد می‌تواند باعث انقباض و انبساط مکرر سلول‌های ناخن شود که در نتیجه بین سلول‌ها ضعیف شده و منجر به شکستگی می‌شود. هوشمندانه است که همیشه در زمستان دستکش بپوشید و برای محافظت از پوست دست‌ها و ناخن‌هایتان، آن‌ها را مرطوب کنید.

۷. در مورد محصولات مورد استفاده خود تجدید نظر کنید
سوهان ناخن:
به جای سوهان‌های سنباده‌ای قدیمی که منجر به لایه لایه شدن ناخن می‌شوند، سوهان‌های ناخن شیشه‌ای یا کریستالی انتخاب کنید.
پاک کننده لاک ناخن: در بهترین حالت، از پاک کردن لاک ناخن به طور کلی اجتناب کنید. اما از آنجایی که بسیاری از ما به طور کامل لذت یک مانیکور زیبا را رها نمی‌کنیم، بهتر است به جای آن از پاک‌کننده‌های غیر استون که حاوی روغن‌ها و مواد آبرسان هستند، استفاده کنیم.
برس ناخن: از یک برس ناخن ملایم برای تمیزکردن کثیفی زیر ناخن‌هایتان استفاده کنید. یا برای جایگزینی، از مسواک اضافی که در اطراف خود دارید استفاده کنید.
محصولات رشد ناخن: بسیاری از محصولات به اصطلاح درمان ناخن یا رشد ناخن موجود در بازار در واقع لاک‌های شفاف ناخن با افزودنی‌هایی هستند که اعتبار علمی‌ ندارند. برای انتخاب این محصولات با فرد متخصص مشورت کنید.

سوهان شیشه‌ای یا کریستالی

۸. در مورد رشد ناخن صبور باشید
اگر به خوبی از ناخن‌هایتان مراقبت کنید، محکم‌تر شدن آن‌ها منجر به بلندتر شدن‌شان می‌شود، اما این فرایند زمان می‌برد. اگر ناخن‌هایی شکننده دارید، بهتر است که ناخن‌های خود را کوتاه نگه‌دارید تا زمانی که قدرت خود را به دست می‌آورند، توان لازم برای رشد و بلندشدن را داشته باشند.

استاندارد ملی

بارها این جمله را شنیده‌ایم که این کالا نشانه استاندارد دارد و خرید آن و استفاده از آن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. استاندارد در لغت به معنی نظم، قاعده و قانون است اما در مفهوم دقیق‌تر و علمی‌تر به نظمی مبتنی بر نتایج ثابت گفته می‌شود که به صورت مقررات علمی و معتبر برای بهبود...

۱۴۰۲/۰۷/۲۳
1 دقیقه
ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای شستشوی مو

شستن مو علاوه بر تمیزکردن موها، می‌تواند یک روش پیشگیرانه و حتی درمانی باشد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از شستشوی موی خود لذت ببرید بدون اینکه نگران آسیب دیدن آن باشید، این مقاله را بخوانید. بایدهای شامپو کردن مو نکته مهم: هرگز آب را به بطری اصلی شامپو، اضافه نکنید. این کار بسیار خطرناک...

۱۴۰۲/۰۱/۱۱
2 دقیقه
ادامه مطلب

هشت نکته برای خانه‌تکانی

اگر می‌خواهید کارهای خانه‌تکانی را برنامه‌ریزی کنید و یا احساس می‌کنید خانه‌تان شدیداً به مرتب کردن نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را برای انجام سریع و مرتب کارهایتان بخوانید. شاید بهترین زمان برای شروع انجام مقدمات خانه‌تکانی، بهمن ماه باشد. انجام خانه‌تکانی به تنهایی کاری بسیار سخت و گاهی گیج‌کننده است. پس بهتر است...

۱۴۰۱/۱۱/۲۵
3 دقیقه
ادامه مطلب
مشاهده همه مقالات