چگونه خانه خود را اصولی ضد عفونی کنیم؟

۱۴۰۰/۱۰/۲۹
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

امروزه با شیوع ویروس کرونا، مردم به طور گسترده‌ای در زندگی روزمره خود از مواد ضدعفونی کننده، استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود از ضدعفونی کننده‌های دارای مجوز که در فروشگاه‌های معتبر عرضه می شوند استفاده کنید، زیرا این محصولات با استانداردهای سازمان غذا و دارو مطابقت دارند و دارای مواد موثر در غلظت مناسب و ایمن...

امروزه با شیوع ویروس کرونا، مردم به طور گسترده‌ای در زندگی روزمره خود از مواد ضدعفونی کننده، استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود از ضدعفونی کننده‌های دارای مجوز که در فروشگاه‌های معتبر عرضه می شوند استفاده کنید، زیرا این محصولات با استانداردهای سازمان غذا و دارو مطابقت دارند و دارای مواد موثر در غلظت مناسب و ایمن هستند. بهتر است بدانید گزینه‌های خانگی مانند سرکه، جوش شیرین یا آب نمک ممکن است بسیاری از میکروب‌ها را از بین نبرند.

نقاط مهم تجمع آلودگی میکروبی در خانه

هر مکانی که افراد خانه، به طور مکرر آن را لمس می‌کنند می‌تواند نقطه مهمی برای آلودگی میکروبی باشد مانند:

• دستگیره درها
• کانترها
• نرده‌ها
• میز و صندلی
• کلیدهای چراغ
• تبلت، تلفن و صفحه نمایش لمسی
• کنترل از راه دور تجهیزات
• صفحه کلید
• سرویس بهداشتی
• شیرآلات
• سینک ظرفشویی
• و …
میکروب‌ها می‌توانند برای مدت‌های مختلف روی سطوح متفاوت دوام بیاورند. برخی از میکروب‌ها بسته به مواد و محیط می‌توانند تا چند روز فعال باقی بمانند.

 

میکروب در منزل

 

محصولات و لوازم نظافتی

سطوح مختلفی در خانه وجود دارد، پس به انواع محصولات و لوازم برای تمیز کردن نیاز دارید. شما می‌توانید از پاک کننده‌ها و ضدعفونی کننده‌های خانگی مانند محصول ضدعفونی کننده سطوح افروز، محصول ضدعفونی کننده چندمنظوره افروز، افشانه پاک کننده چندمنظوره ۳ در ۱ افروز از مجموعه بهداشتی دکتر عبیدی استفاده کنید تا خانه خود را تمیز و عاری از آلودگی نگه دارید. این محصولات برای کلیه سطوح مناسب هستند.
حتما دستورالعمل‌های روی برچسب را مطالعه کنید تا محصول را با بهترین کارایی و در شرایط ایمن استفاده کنید. در اینجا برخی از نکات برای ایمنی و انتخاب محصولات و بهداشتی نگه داشتن لوازم پاک کننده آورده شده است

 

  • ضدعفونی‌کننده یا محصولات پاک‌کننده را براساس جنس سطحی که می‌خواهید تمیز کنید، انتخاب کنید تا مطمئن شوید که به لوازم خود آسیب نمی‌رسانید – برچسب محصولات را بخوانید تا مطمئن شوید که مناسب سطح مورد نظر هستند.
  • اطمینان حاصل کنید که محصولات تمیز کننده را در غلظت مناسب تهیه کرده‌اید.
  • محصول و رقیق شده ی آن را به طور ایمن و دور از دسترس کودکان استفاده و نگهداری کنید.
  • به هیچ عنوان محصولات ضدعفونی خانگی را به طور مستقیم بر روی پوست خود یا حیوانات خانگی استفاده نکنید.
  • محصولات تمیزکننده و ضدعفونی کننده را با هم ترکیب نکنید.
  • سطوح کثیف را قبل از ضدعفونی کردن با مواد شوینده یا پاک کننده تمیز کنید.
  • هنگام تمیز کردن و ضدعفونی کردن از دستکش استفاده کنید و در صورت امکان در یا پنجره‌ها را باز بگذارید.
  • از جمع شدن مایعات اجتناب کنید و در صورت امکان، برای خشک کردن از پارچه‌های تمیزکننده یکبار مصرف استفاده کنید یا پس از هر بار استفاده، آن‌ها را ضدعفونی کنید. برای این کار می‌توانید آنها را با مواد شوینده و آب گرم بشویید و سپس در محلول ضدعفونی کننده قرار دهید یا در ماشین لباسشویی با ضدعفونی کننده چندمنظوره افروز شسته و آنها را کاملا خشک کنید.
  • سطل خود را بلافاصله پس از هر بار استفاده تمیز، ضدعفونی و خشک کنید تا محل تجمع آلودگی میکروبی نشود.
  • بلافاصله پس از تمیز کردن و ضد عفونی کردن منزل، دست‌های خود را بشویید تا میکروب‌های باقی مانده از بین بروند.

 

بهداشت فردی

رعایت بهداشت فردی یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از انتشار میکروب‌ها است که شامل مواردی از قبیل موارد زیر می شود:

• شستن دست‌ها، به ویژه بعد از رسیدن به خانه، پس از استفاده از توالت، قبل از تهیه غذا و پس از دست زدن به حیوانات یا حیوانات خانگی
• عدم سرفه یا عطسه بر روی دیگران
• در صورت بیماری، چیزهایی را که لمس می‌کنید، تمیز کنید و دستمال کاغذی را در سطل زباله بیندازید
• تمیز نگه داشتن خانه، به ویژه شیرآلات، توالت و حمام
• اگر کسی بیمار است سعی کنید فاصله خود را حفظ کنید. در صورت امکان، فرد بیمار از حمام جداگانه استفاده کند و در غیر این صورت، پس از استفاده آن شخص، حمام را تمیز و ضدعفونی کنید.

چگونه حمام را تمیز و ضدعفونی کنیم؟

حمام قسمت ضروری هر خانه ای است، اما ناگزیر محل مناسبی برای رشد میکروبها نیز می‌شود. با استفاده از تکنیک‌های ساده ی تمیز کردن و انتخاب محصولات مناسب، می‌توانید حمام خود را ضدعفونی و از انتشار میکروب‌ها و رشد قارچ و کپک جلوگیری کنید.

میکروب در حمام

هدف از نظافت حمام، جلوگیری از انتشار میکروب‌ها و رشد کپک می‌باشد. در کنار شستن دست‌ها، نظافت حمام بخش مهمی ‌از بهداشت خانه و خانواده است. سطوح حمام می‌توانند آلوده به میکروب باشد، مانند دکمه فلاش توالت و صندلی آن، شیرها، سینک روشویی، دستگیره درها و وان حمام. حتی حوله‌ها، اسفنج‌های حمام و مسواک‌ها نیز می‌توانند در صورت عدم نگهداری مناسب به کانون میکروب‌ها تبدیل شوند. از آنجایی که حمام ‌رطوبت زیادی دارد، اگر به خوبی تهویه نشود، خطر رشد کپک نیز وجود دارد.

نظافت-حمام

نحوه تمیز کردن وان حمام

برای تمیز کردن وان حمام، از مواد شوینده مناسب و همچنین آب داغ استفاده کنید. در این مرحله می توانید سطوح وان را با یک پارچه، اسفنج یا برس پاک کنید تا آلودگی و میکروب‌ها به حداقل برسد. پیشنهاد می‌شود پس از تمیز کردن از مواد ضدعفونی کننده نیز استفاده نمایید و پس از آن وان حمام را کاملا خشک کنید تا از رشد مجدد میکروب‌ها جلوگیری شود.

چگونگی تمیز و ضدعفونی کردن دوش حمام

اگر مدتی از استفاده از دوش می‌گذرد، میکروب‌ها روی سر دوش رشد می‌کنند. اجازه دهید قبل از استفاده از دوش، مدتی در گرم‌ترین دما با قدرت کامل کار کند. این عمل به دفع میکروب‌ها کمک می‌کند.

روش تمیز کردن کاشی حمام

نگرانی اصلی کاشی‌های حمام جلوگیری از رشد کپک است. آلودگی قارچ و کپک می‌تواند در دوغاب بین کاشی‌ها، گوشه‌های دیوارها و در قسمت‌هایی که کاشی‌ها آسیب دیده‌اند ایجاد شود. ممکن است به مرور زمان باعث تغییر رنگ سطوح شده و آنها را خراب کند، بنابراین تمیز کردن منظم آن مهم است. پس از تمیز کردن، سطوح کاشی دیوار را خشک کنید یا از مواد ضد عفونی کننده مثل افروز چندمنظوره(سبزرنگ) استفاده کرده و اجازه دهید خشک شود. همچنین مطمئن شوید که حمام شما همیشه تهویه مناسبی دارد تا از رشد کپک جلوگیری شود.

شیوه تمیز و ضدعفونی کردن سینک و فاضلاب حمام

این امکان وجود دارد که میکروب‌ها در سینک‌ها و فاضلاب‌ها جمع شوند، بنابراین خوب است که به طور مرتب این سطوح را تمیز و ضدعفونی کنید تا از تجمع میکروب‌ها جلوگیری شود.
برای دفع حشرات و جانوران موذی که از طریق فاضلاب بالا می‌آیند و می‌توانند ناقل میکروب باشند، پیشنهاد می شود از ضدعفونی کننده سطوح افروز(قهوه ای) استفاده کنید، برای این منظور احتیاجی به رقیق کردن محصول نیست، آنرا مستقیم به داخل فاضلاب حمام یا داخل سینک بریزید، تا علاوه بر ضدعفونی، از شر این جانوران نیز راحت شوید.
از آنجایی که دسته شیر سطحی است که مکرراً لمس می‌شود، خطر وجود میکروب‌ها زیاد است، بنابراین تمیز کردن آنها را فراموش نکنید! از یک محصول آنتی میکروبیال استفاده کنید تا مطمئن شوید که به درستی ضدعفونی شده است.

نحوه پاک کردن شیشه و آینه حمام

بهتر است از محصولی استفاده کنید که مخصوص تمیز کردن شیشه و آینه است تا مطمئن شوید که این سطوح تمیز و شفاف می‌شوند .

نکات تمیز کردن حمام

این عادت‌های ساده را رعایت کنید تا مطمئن شوید، حمام شما همیشه تمیز و بهداشتی است:
• در صورت امکان از پارچه‌ها یا ابزارهای تمیزکننده یک بار مصرف استفاده کنید، در غیر این صورت، آنها را پس از استفاده، ضدعفونی کرده و خشک نمایید. به این ترتیب، آنها خودشان منبع تجمع میکروب نمی‌شوند.
• برای تمیز کردن توالت از پارچه‌ای متفاوت نسبت به سایر سطوح حمام استفاده کنید.
• مسواک‌ها و اسفنج‌های حمام را پس از استفاده در زیر آب جاری بشویید و در اسرع وقت خشک کنید – مرطوب نگه داشتن آنها باعث رشد میکروب‌ می‌شود.
• لباس‌ها و حوله‌های صورت را به طور منظم در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد بشویید.
• در صورت ریختن هر گونه مایعات بدن (مانند استفراغ یا مدفوع)، محل مورد نظر را فوراً تمیز و ضدعفونی کنید.
• فراموش نکنید که به طور مرتب دستگیره‌های در و کلیدهای چراغ را ضدعفونی کنید(دست‌های زیادی این سطوح را لمس می‌کنند) تا میکروب‌ها به راحتی از اینجا پخش شوند.
• دستان خود را بعد از تمیز کردن حمام و هر بار که از توالت استفاده می‌کنید، بشویید!

چگونه سرویس بهداشتی را تمیز و ضدعفونی کنیم؟

سرویس بهداشتی‌ها به دلیل شرایط مرطوب و گرم می‌توانند محل رشد میکروب‌ها باشند. این میکروب‌ها می‌توانند به راحتی در هنگام شستشو در هوا پخش شوند. تمیز کردن و ضدعفونی کردن منظم و همچنین پایین نگه‌داشتن درب سرویس بهداشتی در هر بار شستشو، کمک زیادی به تمیز نگه داشتن آن می‌کند. همچنین کاسه توالت می‌تواند تعداد قابل توجهی از میکروب‌ها را در خود جای دهد. خوشبختانه، خطر انتقال میکروب‌ها به طور مستقیم از خود کاسه کم است. با این حال، میکروب‌ها می‌توانند هنگام شستشو به هوا و سایر سطوح پاشیده شوند و به دست‌های شما برسند. این نگرانی زمانی بیشتر است که فردی در خانواده شما به بیماری‌های گوارشی مبتلا باشد.
کاسه توالت را با استفاده از برس مخصوص و پاک کننده مناسب، ترجیحاً تمیزکننده‌ای که رسوبات آهک را از بین می‌برد، تمیز کنید و سپس با یک ماده ضدعفونی کننده آن را عاری از میکروب و عوامل بیماریزا کنید. حتما زیر لبه و سطح کاسه روشویی و توالت فرنگی را نیز بشویید. درب آن را پایین نگه دارید تا از پاشش مجدد جلوگیری شود. در نهایت، صندلی سرویس بهداشتی، لبه و دسته فلاش را با استفاده از یک محصول آنتی باکتریال تمیز کنید.
هنگامی‌که فردی در خانواده شما با دچار بیماری گوارشی (به خصوص اگر استفراغ یا اسهال) شده است، توصیه می‌شود حداقل یک بار در روز سرویس بهداشتی را تمیز کنید تا از انتشار میکروب‌ها جلوگیری شود.

کاهش میکروب‌های سرویس بهداشتی

در حالی که بسیاری از مردم سرویس بهداشتی را میکروبی‌ترین قسمت خانه خود می‌دانند، مطالعات نشان می‌دهد که اشیایی مانند جای مسواک و سطوحی مانند دستگیره‌های شیر و کلیدهای چراغ معمولاً میکروب‌های بیشتری را نسبت به صندلی سرویس بهداشتی یا دکمه فلاش حمل می‌کنند.
استفاده روزمره از سرویس بهداشتی و بالا نگه داشتن درب توالت فرنگی هنگام استفاده از فلاش تانک، می‌تواند میکروب‌ها را در سراسر حمام پخش کند. نیرو و تلاطم آب جاری و مخلوط شدن در کاسه آن، هنگام شستشو تعداد زیادی قطرات ریز و ذرات معلق را در هوا پراکنده می‌کند. این ذرات می‌توانند تا یک متر بالاتر و در اطراف خود سرویس بهداشتی پخش شوند و صندلی و درب آن و حتی کف و دیوارهای مجاور را آلوده کنند. این ذرات حامل میکروب‌هایی هستند که می‌توانند با لمس سطوحی که قطرات در آن فرود آمده‌ا‌ند پخش شوند.

روش اصولی ضدعفونی سرویس بهداشتی

احتمالا عبارت «تمیز کردن از بالا به پایین» را شنیده‌اید، اما وقتی صحبت از سرویس بهداشتی می‌شود، چیزی فراتر از یک جمله است. از منظر بهداشتی ایده خوبی است که قسمت بیرونی  را از بالا به پایین تمیز کنید، از دکمه فلاش شروع و به سمت پایین حرکت کنید تا از انتشار میکروب جلوگیری شود.

۱. تمیز کردن لکه‌های کاسه سرویس بهداشتی:
پاک کننده سرویس بهداشتی را داخل کاسه و زیر لبه آن بریزید و با یک برس تمیز کنید تا لکه‌ها پاک شوند. مطمئن شوید که تمام سطوح کاسه و لبه را تمیز کرده‌اید.
۲. ضدعفونی کاسه سرویس بهداشتی:
پس از تمیز شدن کاسه، مقدار مناسبی ‌مایع ضدعفونی کننده را داخل آن بریزید تا از تجمع میکروب‌ها جلوگیری کنید. درب را ببندید، با توجه به برچسب محصول زمان مناسب را اجازه دهید بگذرد، سپس سیفون را بزنید.
۳. .تمیز کردن سطوح:
با استفاده از یک پاک کننده آنتی میکروبیال، تمام سطوح سرویس بهداشتی از جمله زیر صندلی، درب و پشت کاسه سرویس بهداشتی را ضدعفونی کنید. تمام سطوح را پاک کنید، از بالا به پایین کار کنید و به دکمه فلاش توجه ویژه ای داشته باشید.

از چه محصولات ضدعفونی کننده‌ای برای حمام و دستشویی استفاده کنم؟

به محصولاتی که به طور خاص بعنوان ضدعفونی کننده و گندزدا طراحی شده‌اند و دارای مجوز سازمان غذا و دارو می باشند، اعتماد کنید. این محصولات تا ۹۹.۹٪ میکروب‌ها را از بین می برند. مراقب باشید که فریب محصولات تقلبی موجود در بازار را نخورید. این محصولات غیرمجاز فاقد نشان سیب سلامت وزارت بهداشت هستند.
[vc_row][vc_column][products columns=”4″ orderby=”title” order=”ASC” ids=”6556, 6595, 6876, 6560″][/vc_column][/vc_row]

استاندارد ملی

بارها این جمله را شنیده‌ایم که این کالا نشانه استاندارد دارد و خرید آن و استفاده از آن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. استاندارد در لغت به معنی نظم، قاعده و قانون است اما در مفهوم دقیق‌تر و علمی‌تر به نظمی مبتنی بر نتایج ثابت گفته می‌شود که به صورت مقررات علمی و معتبر برای بهبود...

۱۴۰۲/۰۷/۲۳
1 دقیقه
ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای شستشوی مو

شستن مو علاوه بر تمیزکردن موها، می‌تواند یک روش پیشگیرانه و حتی درمانی باشد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از شستشوی موی خود لذت ببرید بدون اینکه نگران آسیب دیدن آن باشید، این مقاله را بخوانید. بایدهای شامپو کردن مو نکته مهم: هرگز آب را به بطری اصلی شامپو، اضافه نکنید. این کار بسیار خطرناک...

۱۴۰۲/۰۱/۱۱
2 دقیقه
ادامه مطلب

هشت نکته برای خانه‌تکانی

اگر می‌خواهید کارهای خانه‌تکانی را برنامه‌ریزی کنید و یا احساس می‌کنید خانه‌تان شدیداً به مرتب کردن نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را برای انجام سریع و مرتب کارهایتان بخوانید. شاید بهترین زمان برای شروع انجام مقدمات خانه‌تکانی، بهمن ماه باشد. انجام خانه‌تکانی به تنهایی کاری بسیار سخت و گاهی گیج‌کننده است. پس بهتر است...

۱۴۰۱/۱۱/۲۵
3 دقیقه
ادامه مطلب
مشاهده همه مقالات